Office assistant (BOL)

School & stage
Gave (internationale) stages
Goede begeleiding
Grote kans op werk in de regio
Leuke skillswedstrijden

Office assistant iets voor jou?

Ben jij een organisator en een goede planner? Krijg jij vaak veel voor elkaar? Ga je bovendien graag met mensen om en ben jij er graag voor mensen? Meld je dan meteen aan voor de opleiding Office assistant bij Aventus!

De opleiding Office assistant

Dit leer je

Je leert bij je opleiding Office assistant onder meer:

  • omgaan met computer- en kantoorapparatuur
  • goed contact hebben (praten en schrijven)
  • manieren om presentaties te geven
  • klaarstaan in de wereld van managers
  • vergaderen, opslaan in archief, post uitzoeken en verdelen 
  • wat je in je werk nog meer krijgt (praktische beroepsvorming)

Daarnaast krijg je ook Nederlands, Engels, rekenen en loopbaan & burgerschap.

Het eerste en tweede jaar van deze opleiding zijn gelijk aan de niveau 4 variant van deze opleiding.

Toelatingseisen

Bij de opleiding Office Assistant ben je welkom met één van deze bewijzen:

  • Diploma vmbo: kaderberoepsgerichte, gemengde en theoretische leerweg
  • Overgangsbewijs havo of vwo van leerjaar 3 naar 4
  • Diploma mbo niveau 2
  • Mavo-diploma

Voldoe je niet aan de toelatingseisen? Dan kan het zijn dat je voor bijzondere instroom in aanmerking komt.

Studie-inhoud

Hoe ziet je opleiding eruit? 

Jouw opleiding bestaat uit een basisdeel, een profieldeel en één of meerdere keuzedelen. Elke opleiding kent naast beroepsspecifieke onderdelen ook generieke onderdelen. Generiek betekent dat deze vakken door alle studenten van het mbo gevolgd moeten worden. De generieke vakken zijn: 

  • Nederlands 
  • Rekenen 
  • Engels (alleen voor niveau 4) 
  • Loopbaan en Burgerschap 

Kerntaken en werkprocessen

Je wordt opgeleid voor een beroep. Bij elk beroep horen werkzaamheden die door veel mensen met dit beroep worden uitgevoerd en steeds weer terugkomen. Deze veel voorkomende werkzaamheden worden kerntaken genoemd. Een kerntaak bestaat uit verschillende onderdelen, dit zijn werkprocessen. Hieronder staan de kerntaken en werkprocessen van jouw opleiding: 

Basisdeel 

Kerntaak: Voert taken rondom informatiemanagement uit 
Werkprocessen

  • Zorgt voor de schriftelijke informatie-uitwisseling 
  • Zorgt voor de mondelinge (telefonische) informatie-uitwisseling 
  • Onderhoudt het relatienetwerk  
  • Voert administratieve taken uit  
  • Onderhoudt en actualiseert het (digitale) archief 

Kerntaak: Voert taken rondom planning en organisatie uit 
Werkprocessen

  • Beheert de agenda  
  • Organiseert bijeenkomsten  
  • Maakt verslag en handelt vergaderzaken af 
  • Ontvangt bezoekers  
  • Regelt reizen en accommodaties  
  • Handelt facturen en declaraties af
Keuzedelen

Wat zijn keuzedelen? 

Je volgt in je opleiding een groot aantal beroepsspecifieke vakken die je voorbereiden op een baan en algemene vakken zoals Nederlands en rekenen. Deze vakken horen standaard bij je opleiding. Naast de standaardvakken, heb je in je opleiding ook de ruimte om te kiezen voor keuzedelen. Zo kun je een deel van je opleiding zelf in vullen. En dat is leuk! Je kunt keuzedelen kiezen die aansluiten bij jouw vakspecialisme, interesses en toekomstdromen. Keuzedelen helpen je om je te specialiseren in een beroep of om je voor te bereiden op een volgende opleiding. Keuzedelen die je met een voldoende afgerond hebt, komen op je diploma te staan.  

Welke keuzedelen biedt mijn opleiding aan? 

De volgende keuzedelen worden aangeboden: 

  • Duits A2 
  • Duits B1 
  • Digitale vaardigheden  
  • HRM 
  • Werken op de internationale arbeidsmarkt

Na je opleiding

Na je opleiding Office assitant zoek je een job óf je groeit door met een mbo-opleiding op niveau 4. Zoals de opleiding Management assistant.

Wat wordt je werk?

Als office assistant heb je een hele afwisselende functie die veel zelfstandigheid vraagt, maar ook eist dat je in teamverband kunt werken. Je levert een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit van het werk van anderen. Je werkt veel in de ondersteuning van het managementteam of afdeling. Je notuleert bij vergaderingen, je werkt verslagen uit, organiseert en plant zakelijke reizen of je bereidt vergaderingen voor.

Wat wordt je werkplek?

Als Office assistant heb je heel veel keus: elk bedrijf met meer medewerkers heeft wel een directeur die hulp nodig heeft van een Office assistant. 

Check de filmpjes!

Wil je meer informatie?

Bel naar het Service- en Informatiepunt: 0800 - 444 5555
Of vul het contactformulier in.