Adviseur mobiliteitsbranche (BOL)

School & stage

Adviseur mobiliteitsbranche iets voor jou?

De geur van een splinternieuwe auto in de showroom. De glans van een fris gepoetste occasion. Ga jij hiervan stralen? En verkoop je ook nog eens makkelijk? Jij bent geboren voor de autoverkoop! Ben je bovendien goed met mensen en sterk in contacten? Werk je daarnaast graag samen? Meld je dan nu aan voor de opleiding Adviseur mobiliteitsbranche bij Aventus. Kies voor leren in stapjes (BOL) of leren door te dóén (BBL).

De opleiding Adviseur mobiliteitsbranche

Dit leer je

Bij Aventus leer je tijdens je opleiding Adviseur mobiliteitsbranche onder meer:

  • verkoopadvies geven
  • productkennis van auto's
  • contact hebben, op papier en in gesprek
  • kennis van financiën
  • marketing
  • commerciële vaardigheden
  • Daarnaast krijg je algemene kennis over leren, loopbaan en burgerschap.
Toelatingseisen

Je bent welkom op de opleiding Adviseur mobiliteitsbranche met één van deze bewijzen: 

  • Diploma VMBO: kaderberoepsgerichte, Gemengde en Theoretische Leerweg
  • Overgangsbewijs havo of vwo van leerjaar 3 naar 4
  • Mavo-diploma
  • Diploma mbo niveau 2

Voldoe je niet aan de toelatingseisen? Dan kan het zijn dat je voor bijzondere instroom in aanmerking komt.

Studie-inhoud

Jouw opleiding bestaat uit een basisdeel, een profieldeel en één of meerdere keuzedelen. Elke opleiding kent naast beroepsspecifieke onderdelen ook generieke onderdelen. Generiek betekent dat deze vakken door alle studenten van het mbo gevolgd moeten worden. De generieke vakken zijn: 

  • Nederlands 
  • Rekenen 
  • Engels
  • Loopbaan en Burgerschap 

Je wordt opgeleid voor een beroep. Bij elk beroep horen werkzaamheden die door veel mensen met dit beroep worden uitgevoerd en steeds weer terugkomen. Deze veelvoorkomende werkzaamheden worden kerntaken genoemd. Een kerntaak bestaat uit verschillende onderdelen, dit zijn werkprocessen. Hieronder staan de kerntaken en werkprocessen van jouw opleiding: 

Basisdeel 

Kerntaak: Verkoopt (motor)voertuigen
Werkprocessen:  

  • Geeft advies op basis van de behoefte van de klant 
  • Inventariseert behoefte aan contractmogelijkheden 
  • Maakt een voorstel voor de inruilwaarde 
  • Voert verkooponderhandelingen 
  • Rondt verkoop af 
  • Levert het (motor)voertuig af en neemt het inruil(motor)voertuig in  

Kerntaak: Acquireert en beheert relaties 
Werkprocessen:

  • Werft klanten voor verkoop 
  • Bouwt netwerk en relatiebeheer op 
  • Neemt klachten aan 

Profieldeel 

Kerntaak: Presenteert (motor)voertuigen 
Werkprocessen:

  • Richt showroom in 
  • Verzorgt online communicatie
Keuzedelen

Wat zijn keuzedelen? 

Je volgt in je opleiding een groot aantal beroepsspecifieke vakken die je voorbereiden op een baan en algemene vakken zoals Nederlands en rekenen. Deze vakken horen standaard bij je opleiding. Naast de standaardvakken, heb je in je opleiding ook de ruimte om te kiezen voor keuzedelen. Zo kun je een deel van je opleiding zelf in vullen. En dat is leuk! Je kunt keuzedelen kiezen die aansluiten bij jouw vakspecialisme, interesses en toekomstdromen. Keuzedelen helpen je om je te specialiseren in een beroep of om je voor te bereiden op een volgende opleiding. Keuzedelen die je met een voldoende afgerond hebt, komen op je diploma te staan.

Op kamers

Ga je in Apeldoorn op kamers? Of wil je daarover meer weten? Bekijk dan de volgende websites:

Na je opleiding

Met je diploma Adviseur mobiliteitsbranche heb je keus: werk zoeken óf doorgroeien naar niveau 4, bijvoorbeeld met de opleiding Manager mobiliteitsbranche.

Wat wordt je werkplek?

  • Dealers van personenauto’s of bedrijfswagens
  • Bedrijven die leveren aan de autobranche
  • Leasemaatschappijen
  • Een functie buiten de automotive branche

Wat wordt je werk?

Na je opleiding Adviseur mobiliteitsbranche geef je klanten advies over de koop van personenauto’s en bedrijfswagens. Het gaat daarbij om nieuwe en gebruikte auto’s of bedrijfswagens. Je maakt hiervoor ook een voorstel (offerte) en onderhandelt over de prijs.

Bekijk de livestream

Ask us anything //

Heb je nog vragen? Onze klantenservice zit voor je klaar! Stel je vraag via dm op Instagram of Facebook of stuur een whatsapp-berichtje naar 06 11 95 54 63.

Check onze contactpagina voor openingstijden en meer info.