Overslaan en naar de inhoud gaan

Wees jezelf, want niemand kent jou daar!

Stage Quinty Sangers

Quinty Sangers (20), derdejaarsstudente Sociaal werker (BOL), heeft 2 maanden stage gelopen op Elian`s British School, een internationale privéschool in La Nucia (Spanje). Ondanks dat ze ’t in het begin eng vond, heeft ze wel het beste van zichzelf laten zien!”

Internationale privéschool

"Ik heb 9 weken stagelopen bij Elian's British School, een internationale privéschool in het zuidoosten van Spanje. Het is een hele diverse school met leerlingen die vanuit de hele wereld afkomstig zijn. Vanwege dit internationale karakter is Engels de voertaal op deze school. De school kent een eigen schooluniform en er werd streng gecontroleerd of de leerlingen dat correct droegen. Ook voor de leraren golden er kledingvoorschriften. De catering was anders geregeld dan in Nederland: 's ochtends was er stokbrood met beleg en 's middags konden de leerlingen aanschuiven voor een warme maaltijd, want dat is heel normaal in Spanje."

Eerste stagedag

“Ik reisde iedere dag met de schoolbus naar mijn stage. De bushalte bevond zich achter mijn appartement. Op de eerste stagedag heb ik me gemeld bij de receptie. Daar kreeg ik een kaartje mee waarop vermeld stond dat ik stagiaire was. Ze zijn daar namelijk heel strikt in het registreren van bezoekers. Daarna werd ik voorgesteld aan de leraren en vervolgens heb ik de eerste week met name lessen geobserveerd. Het taalverschil was eerst best wel wennen voor mij, maar naar mate de eerste week verstreek kwam ik er steeds meer in. Ik ben niet slecht in Engels, maar ook niet de beste dus dat vond ik in het begin best wel lastig. Ik had dan allemaal in mijn hoofd hoe ik het wou zeggen, maar zodra ik het nog eens wilde uitspreken kwam ik niet uit mijn woorden. Ik was toch bang om fouten te maken, dus daar liep ik wel tegenaan. Later ging het allemaal vanzelf!”

Special needs

“De internationale school kent 2 gebouwen: 1 voor middelbare scholieren en 1 voor de onderbouw. Ik liep stage in deze laatste groep van 6-12 jarigen. Ik liep vooral mee met de groep ‘special needs’; in deze groep zaten kinderen die wat meer ondersteuning nodig hebben. Het kon zijn dat ze een taalbarrière ervoeren, want de leerlingen komen vanuit de hele wereld. Of ze hadden een achterstand met rekenen. Of ze hadden ADHD. Door deze achtergrond konden ze in hun reguliere lessen moeilijker meekomen. Mijn taak was het om ze vooral één op één te begeleiden, waardoor ze enerzijds hun achterstand konden inlopen en anderzijds had de docent dan ook iets meer ruimte om de andere leerlingen te helpen. Zo heb ik een student geobserveerd, omdat hij soms nogal vreemd gedrag vertoonde. Mijn bevindingen besprak ik vervolgens met de docent. Daarnaast heb ik de leraren geadviseerd en werd ik betrokken bij de beslissingen die ze namen.”

Persoonlijke groei

“Kijkend naar mijn leerdoelen; ik heb zeker meer geleerd over de Spaanse cultuur. Zo eten ze ’s middags warm en 's avonds eten ze pas na 19.00 uur. Ze vieren in Spanje alleen maar Eerste Kerstdag; ze kennen geen Tweede Kerstdag. En het feest van de "Drie Koningen" is in Spanje een belangrijke feestdag. Waar in Nederland alle kinderen zich verheugen op de komst van Sinterklaas, verheugen de kinderen in Spanje zich op 5 januari. Op deze dag komen namelijk los Reyes Magos, de drie koningen, aan.

In het begin vond ik de buitenlandstage best spannend, omdat je daar dan ook alleen bent, en dan worden daar ook nog andere talen (Spaans en Engels) gesproken. In de eerste week moest ik vooral mijn weg vinden. Nadat ik eraan gewend was geraakt, begon ik echt van de stage te genieten.

Ik kreeg steeds meer vertrouwen, waardoor ik meer dingen op mijn stage mocht doen. De kinderen waren ook erg leuk om mee te werken, en ze waren altijd blij om dingen samen met mij te doen.

De docenten en mijn stagebegeleider waren ook erg aardig en fijn om mee te werken. Ze stonden voor alles open en als er iets was, kon ik dat gewoon melden en dan werd er gekeken naar een oplossing. Tijden mijn eindevaluatie was ik verrast dat ze zo tevreden over mij waren. Ik scoorde vrij hoog en daar was ik best trots op. Ondanks het feit dat ik ’t in het begin eng vond, heb ik wel het beste van mezelf laten zien!”