Servicemedewerker in de zakelijke dienstverlening

Servicemedewerker / Administratief (financieel) medewerker (BOL)

School & stage

Servicemedewerker / Administratief (financieel) medewerker iets voor jou?

Ben jij sociaal, sta je altijd voor iedereen klaar en ben je iemand die praktisch is ingesteld? Lijkt het je leuk om in een klantomgeving te werken waar je veel verschillende taken kunt uitvoeren? Of wil je in de toekomst verder leren voor een beroep in de financiële sector? Misschien is de opleiding Servicemedewerker / Administratief (financieel) medewerker  dan wel iets voor jou!

In deze functie ben je breed inzetbaar. Op het ene moment ben je bezig met het verwerken van de administratie en op het andere moment ontvang je belangrijke klanten of maak je vergaderruimtes klaar. Dit leer je allemaal bij deze brede niveau 2 bol-opleiding Servicemedewerker / Administratief (financieel) medewerker .

Toelatingseisen

Je bent welkom op de opleiding servicemedewerker in de (zakelijke) dienstverlening met één van deze bewijzen:

  • Diploma VMBO: basisberoepsgerichte, kaderberoepsgerichte, Gemengde en Theoretische Leerweg
  • Overgangsbewijs havo of vwo van leerjaar 3 naar 4
  • Diploma mbo niveau  1 of 2

Wat wordt je werkplek

Als Servicemedewerker kun je op veel verschillende plekken aan de slag. Kleine, middelgrote of grote bedrijven en organisaties hebben allemaal een receptie of administratieve afdeling. Bijvoorbeeld congrescentra, scholen, zorginstellingen, recreatieparken, grotere zakelijke kantoren, winkels, gemeenten, sportscholen etc. Maar je kunt ook bij een gemeente aan het werk of ondersteunend werk doen voor zzp'ers.

De opleiding Servicemedewerker / Administratief (financieel) medewerker

Dit leer je

Tijdens de opleiding leer je van alles over de verschillende taken, zoals:

  • Bezoekers ontvangen
  • Veiligheidscontrole bij toegang of verlaten van het pand
  • Dienstverlenende of servicegerichte werkzaamheden zoals het beantwoorden van vragen of het informeren van gasten
  • Ondersteunende taken om gasten een goede service te kunnen bieden
  • Eenvoudige administratieve taken
  • Assisteren bij voorraadbeheer
  • Uitvoeren van eenvoudige onderhouds- en hersteltaken
  • Registreren en behandelen van incidenten (bijvoorbeeld EHBO)
  • Burgerschap en LOB

We vinden het belangrijk dat je leert wat goed werknemerschap inhoudt. Daarom besteden we naast de beroepsgerichte vakken ook veel aandacht aan houding en gedrag.

Hoe ziet het onderwijs er bij ons uit?

Bij ons krijg je onderwijs dat zoveel mogelijk gericht is op de beroepspraktijk. Dat betekent dat je voor een deel van je schooltijd werkt aan projecten. We houden rekening met jou als individu doordat we diverse overstap- en doorstroommogelijkheden aanbieden.

Docenten die aan jou lesgeven zijn voor jou een coach. Dit betekent dat docenten je feedback geven gericht op jouw ontwikkeling en ze voortbouwen op jouw talenten en wat je al weet en kunt. Daarnaast heb je een vaste studieloopbaanbegeleider (slb'er).

Studie-inhoud

Hoe ziet je opleiding eruit? 

Jouw opleiding bestaat uit een basisdeel en één of meerdere keuzedelen. Elke opleiding kent 'generieke' onderdelen. Generiek betekent dat deze vakken door alle studenten van het mbo gevolgd moeten worden. De generieke vakken zijn: 

  • Nederlands 
  • Rekenen 
  • Engels (alleen voor niveau 4) 
  • Loopbaan en Burgerschap 
  • Kerntaken en werkprocessen

Daarnaast krijg je vakken die echt gericht zijn op de kennis en vaardigheden van je beroep. Bij elk beroep horen werkzaamheden die door veel mensen met dit beroep worden uitgevoerd en steeds weer terugkomen. Deze veel voorkomende werkzaamheden worden kerntaken genoemd. Een kerntaak bestaat uit verschillende onderdelen, dit zijn werkprocessen. Hieronder staan de kerntaken en werkprocessen van jouw opleiding: 

  • Voert taken uit binnen de zakelijke dienstverlening
  • Treedt op als aanspreekpunt voor klanten
  • Verwerkt gegevens
  • Verzorgt zakelijke communicatie
  • Werkt aan producten/opdrachten binnen geld-, goederen- en informatie beweging
  • Verricht ondersteunende werkzaamheden in de zakelijke dienstverlening
  • Voert facilitaire werkzaamheden uit (denk aan onderhoud, klaarzetten van materialen, schoonheidswerkzaamheden)
  • Voert logistieke werkzaamheden uit (denk aan: controle van producten, verzendklaar maken van orders, sorteren/stickeren van producten)
Keuzedelen

Wat zijn keuzedelen? 

Je volgt in je opleiding een groot aantal beroepsspecifieke vakken die je voorbereiden op een baan en algemene vakken zoals Nederlands en rekenen. Deze vakken horen standaard bij je opleiding. Naast de standaardvakken, heb je in je opleiding ook de ruimte om te kiezen voor keuzedelen. Zo kun je een deel van je opleiding zelf in vullen.

En dat is leuk! Je kunt keuzedelen kiezen die aansluiten bij jouw vakspecialisme, interesses en toekomstdromen. Keuzedelen helpen je om je te specialiseren in een beroep of om je voor te bereiden op een volgende opleiding. Keuzedelen die je met een voldoende afgerond hebt, komen op je diploma te staan. De resultaten van alle keuzedelen komen ook op het resultatenoverzicht behorende bij het diploma te staan.  

Na je opleiding

Veel organisaties zijn op zoek naar mensen die net iets meer kunnen en misschien ben jij dat wel! Banen veranderen snel en functies worden steeds vaker gecombineerd. Organisaties zijn daarom op zoek naar breed inzetbare medewerkers. Jij bent echt een duizendpoot en doet naast receptiewerk, zoals het ontvangen en te woord staan van gasten, ook administratieve zaken zoals het archiveren van administratieve gegevens. Daarnaast kun je ook magazijnvoorraad bijhouden of bestellingen aannemen.  

Kortom, jij bent het visitekaartje van jouw bedrijf, dus je ziet er altijd verzorgd uit en je hebt van nature een opgewekt humeur. Je maakt graag een praatje en vind het leuk om een ander te helpen.

Doorstuderen

Kies je liever voor een vervolgstudie? Dat kan! Er zijn veel mogelijkheden voor jou om verder te gaan met een niveau 3 of 4 opleiding.

Ask us anything //

Heb je nog vragen? Onze klantenservice zit voor je klaar! Stel je vraag via dm op Instagram of Facebook of stuur een whatsapp-berichtje naar 06 11 95 54 63.

Check onze contactpagina voor openingstijden en meer info.