Overslaan en naar de inhoud gaan

Ervaringen van studenten

Bij Aventus in Apeldoorn, Deventer en Zutphen mag je een eigen mentor aanvragen. Hoe die je helpt? Dat ontdek je bij mentoringprogramma. Lees hieronder ervaringen van studenten en hun mentoren:

Desiree en Rosalie in gesprek

Rosalie (Student Maatschappelijke Zorg - BBL)

Op mijn werk ging het goed, maar ik liep vast in de relatie met mijn werkbegeleidster. Mijn slb’er wees op het mentoringprogramma en zo werd ik aan Désirée gekoppeld. Ze liet mij uitpraten, gaf mij een goed gevoel en er ontstond een prettige sfeer. Daardoor ontstond er al snel vertrouwen en openheid. 
Toen het op het werk weer liep, zijn we met plannen en organiseren bezig geweest. Daarnaast was het fijn om te praten over zaken waar ik tegenaan liep. En om samen over oplossingen te kunnen nadenken. De objectieve kijk van Désirée maakte dat ik de dingen van een andere kant ging bekijken en mezelf wat meer liet zien. Tegen Désirée kan ik echt alles zeggen! Ondertussen ben ik geslaagd, maar als we elkaar tegenkomen, is er genoeg te kletsen, ook zonder school!

Een mentor is echt iemand voor jou, je doet het samen, je verbetert jezelf alleen maar, dus ik kan iedereen aanraden om een mentor aan te vragen! 

Désirée (mentor van Rosalie)

Er ontstond snel vertrouwen en openheid. Daarbij leerde Rosalie naar zichzelf kijken. Rosalie leerde om zaken bespreekbaar te maken en de gedachten in haar hoofd te checken. Ik vind haar een heel aardige en moedige vrouw, die goed weet wat ze wil. En die haar touwtjes graag zelf in handen houdt.
Als symbool voor ons mentorcontact heb ik een bloem meegenomen, die in het water open gaat. Rosalie is redelijk gesloten over zichzelf, maar is opener geworden. Door haar kwetsbaarheid te laten zien, kreeg ze meer begrip in haar omgeving.

 

Gilly en Helia

Helia (student directiesecretaresse)

“Ik had moeite om de dingen op een rijtje te krijgen.“
Soms was mijn leven best chaotisch en druk. Ik hoorde toen van het mentoringprogramma en dat leek me wel wat. Ik volg de opleiding directiesecretaresse en wilde graag hulp van iemand uit deze branche.
Gilly is secretaresse en zij werd mijn mentor. Ik kreeg van Gilly uitleg over wat het beroep precies inhoudt. Ook gaf zij mij veel handige tips. Zo leerde ik te plannen en prioriteiten te stellen. Ik zet nu alles in een weekschema, zodat ik weet wat ik moet doen. Zo zie ik in één oogopslag waar nog ruimte zit voor andere -leuke- dingen. Het is heel fijn en leerzaam dat Gilly er voor mij is. Het contact gaat heel makkelijk en voelt vertrouwd. Ik weet dat ik altijd bij haar terecht kan!

“We zien onze relatie als een boom, samen vormen we de stam, een sterke basis waarin we elkaar aanvoelen. De boom heeft vele takken, op al die takken zit Helia en een aantal zijtakken zijn van Gilly.”

Gilly (mentor van Helia) 

“Het plannen werpt zijn vruchten af!” 
Ik zeg regelmatig tegen Helia: ‘Beloon jezelf. Geef jezelf een schouderklopje of een ijsje, want dat mag, nu je alle toetsen zo goed maakt!’ Ik ben er voor Helia, maar geef haar ook de ruimte als ze het druk heeft met toetsen op school. Voor Helia is dat erg fijn. Ze kan goed onder druk werken en is dan zo gefocust dat ze de rest soms vergeet. Het is mooi om te zien dat ze heeft geleerd om ook dan te communiceren en haar omgeving te laten weten waar ze mee bezig is. Ik heb zelf ook iets van Helia geleerd: wat er ook op je pad komt, het is belangrijk om door te zetten en je doelen te bereiken. Of dat nu je werk, je studie of je kinderen zijn. Ik ben zelf ook een doorzetter, het is fijn om te zien dat een ander dat ook is.

Jesse en Jan in gesprek

Jesse (student verkoopmanager mobiliteitsbranche)

Mijn eigen autobedrijf, dat is mijn droom, dat is mijn doel! Hier praat ik vaak over met Jan. Ik ben dan ook ontzettend blij, dat ik over ben naar het 2e leerjaar van Verkoopmanager Mobiliteitsbranche. Mijn slb’er regelde mijn inschrijving voor het Mentoringprogramma. Eigenlijk zag ik het eerst niet zo zitten, maar met Jan heb ik een enorme klik. Hij heeft niks met Aventus te maken en dat is erg fijn. Daarnaast is het superbelangrijk dat je elkaar ligt, anders neem je dit programma niet serieus.
We praten beide graag; het is gezellig, veel gesprekken gaan over onszelf én het gaat ook over school. Jan kan serieuze dingen in een gezellig gesprek benoemen. Vrienden en werk waren voor mij altijd ontzettend belangrijk en dat is nog steeds zo. Door Jan heb ik geleerd om school méér voorop te zetten in plaats van ‘altijd’ met vrienden af te spreken. Er komen nu geen andere dingen meer tussen.

Natuurlijk kan ik het ook zelf, maar zelf doen is best lastig. Daarom raad ik iedereen een mentor aan. Het is een teken van kracht om een mentor te vragen. Daar word je beter van! 

Jan (mentor van Jesse) 

Jesse is een goed jong! Hij wil graag en dat is het allerbelangrijkste. Ik zeg vaak: ‘Maak een grote foto met ‘Autobedrijf Jesse’ en hang deze boven je pc.’ Daar doe je het voor! We werken samen aan zijn doel en aan school. School is een middel om je doel te bereiken. Het is geweldig dat hij over is naar het 2e leerjaar. Na de zomervakantie gaan we ons nog meer richten op het plannen, want er komt waarschijnlijk veel nieuwe leerstof bij. Jesse zegt: ‘Ik kan het wel’ en daar houd ik hem aan. Jesse komt er wel!