Practoraat zelfregie bij positieve gezondheid

Practoraat zelfregie bij positieve gezondheid

Practor
Ineke Tyndall (G.H. Tyndall- de Jonge MEd)

Adviseur 
Dr. ir. Gitte Kloek Lector Gezondheidsbevordering in de zorg | Lectoraat Smart Health | Academie Gezondheidszorg | Saxion

Docentonderzoekers
Arja de Vries 
Jeroen Cornet
Olga Batteké

Meer informatie? 
Neem contact op met practor Ineke Tyndall i.tyndall@aventus.nl 

Of voor algemene vragen via practoraat-pg@aventus.nl
 

Algemene info practoraat zelfregie bij positieve gezondheid

De betekenis van gezondheid en perceptie op de eigen gezondheid zijn vandaag de dag aan verandering onderhevig. Er ligt veel nadruk op de autonome gezondheid, de eigen regie en zelf mee beslissen. Als het om gezondheid gaat ligt er steeds meer nadruk op een gezonde leefstijl, mentaal welzijn en vitaliteit. Machteld Huber (2011) heeft een breder concept geïntroduceerd, waarbij gezondheid wordt omschreven als: “het vermogen om je aan te passen en je eigen regie te voeren in het licht van fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven”. Dit concept is relevant voor mbo studenten om op een andere manier naar hun eigen gezondheid te kijken, maar ook hoe zij vanuit dit concept in hun toekomstig beroep met andere mensen werken. Het practoraat onderzoekt hoe het onderwijs samen met partners in de regio de zelfregie op gezondheid, welzijn en leefstijl kan bevorderen door dit samen met de studenten te ervaren en te testen. Hiervoor worden living labs opgericht, waar de docent, de studenten en de doelgroep actief betrokken worden.
 

Doelstelling practoraat zelfregie bij positieve gezondheid 

Het practoraat zelfregie bij positieve gezondheid vormt een duurzaam lerend innovatie-, en kennisplatform in de regio, waar opbrengsten van het experimenteren en onderzoeken met studenten in de sector Zorg, Welzijn en Sport worden gedeeld en verbonden met kennis van betrokken partners.  

Hiervoor worden meerdere aanpakken ontwikkeld om de zelfregie op eigen gezondheid, welzijn en leefstijl voor de doelgroepen te verbeteren en te monitoren vanuit de visie op PG. Deze aanpak kan doorontwikkeld worden naar meerdere dimensies, doelgroepen en de beroepsgroepen binnen Zorg, Welzijn en Sport.
 

Projecten

LIVING LAB APELDOORN

Binnen Aventus spelen Living Labs een belangrijke rol in de verbinding tussen onderwijs en samenleving. In deze labs werken studenten uit de sector Zorg, Welzijn en Sport samen met wijkbewoners aan oplossingen voor actuele maatschappelijke vraagstukken. Denk aan het verbeteren van beweeggedrag, het verminderen van eenzaamheid onder ouderen of het creëren van een veilige beweegplek speciaal voor meiden. De activiteiten vinden plaats in de wijk zelf, waardoor studenten direct bijdragen aan de leefomgeving van inwoners.

Docent-onderzoeker Jeroen Cornet is als projectleider verantwoordelijk voor zowel de borging van het bestaande Living Lab De Vitale Ontmoetingsplek in Beweging als voor de ontwikkeling van nieuwe labs. Een voorbeeld daarvan is het Living Lab Kerschoten, dat in september 2025 is gestart. Hier ligt de nadruk op ontmoeting en beweging voor ouderen, met en zonder dementie, waarbij bewegen wordt ingezet als middel om verbinding te creëren.

Vanaf september 2025 werkt Jeroen bovendien, met steun van een Comeniusbeurs, aan de doorontwikkeling van Living Labs naar Learning & Living Labs. In deze vernieuwde vorm krijgen studenten niet alleen praktijkervaring, maar ook gericht onderwijs binnen de labs. De nadruk ligt hierbij op het ontwikkelen van soft skills die aansluiten bij de kwalificatiedossiers van de opleidingen en bij de complexe, uitdagende context waarin de labs functioneren. Op deze manier worden Living Labs nog relevanter als leeromgeving en dragen ze bij aan toekomstgericht onderwijs én een verbeterde leefbaarheid in de wijk.
 

VEERKRACHT EN MENTAAL WELBEVINDEN TIJDENS STAGE

In samenwerking met het lectoraat Studentsucces van Saxion is een pilot gestart om de veerkracht en mentaal welbevinden tijdens de stage te versterken. De studenten werken, samen met hun docent, zelf mee aan het ontwerp van bruikbare (digitale) tools. 

In schooljaar 24/25 wordt er een serious game ontwikkeld met en door studenten dat kan worden gebruikt in verschillende contexten zoals de slb les, stagebegeleiding of in kleinere groepen om het thema mentale weerbaarheid concreter te maken voor studenten. Hiervoor wordt er nauw samengewerkt met de blended coaches en experts Serious Gaming.
 

POSITIEVE GEZONDHEID BIJ EEN MIGRATIEACHTERGROND

Docent Onderzoeker Arja de Vries heeft veel kennis van en ervaring met studenten met een migratieachtergrond. Hoe kan het onderwijs hen ondersteunen vanuit de visie op positieve gezondheid.  

Plannen en richting: 

Het practoraat zal zich in toenemende mate inspannen om meer Living Labs vorm te geven die ingezet kunnen worden als effectieve en contextrijke leeromgeving voor mbo-studenten. Hiervoor wordt in co-creatie samengewerkt met regionale partners.

 
Publicaties

Meer informatie over Positieve Gezondheid is te vinden op Wat is het? - Institute for Positive Health (iph.nl) en op Home - Edukr8

Informatie over Living Labs:


Nieuws uit het practoraat

Nieuwsgierig naar meer mogelijkheden voor praktijkgericht onderzoek met studenten van Zorg, Welzijn en Sport? Neem dan contact met ons op of volg ons op LinkedIn.


Gemaakte video's:

go to previous slide
go to next slide