Flexibele startdatum

Deze opleiding heeft een flexibele startdatum. Samen met jou kijken we of, en zo ja wanneer je met je studie kunt starten.

Paragrafen

Office & management support specialist iets voor jou?

Ben je goed in plannen en organiseren? En ben je communicatief vaardig? Kun je zelfstandig en pro-actief werken? En lijkt het je wat om bij een multinational te werken of bij de overheid? Meld je dan aan voor deze opleiding!

management assistant BOL

De opleiding Office & management support specialist

Dit leer je

In je opleiding Office & management support specialist leer je onder meer:

  • Planning en Organisatie: het ondersteunen van het management bij vergaderingen, congressen, het organiseren van (buitenlandse) reizen, etc.
  • Nederlands, Engels en Spaans: het ontvangen van bezoekers, telefoneren, formuleren en redigeren van brieven, notulen en andere teksten; zowel intern als extern.
  • Het onderhouden van contacten met externe relaties, de presentatie van de organisatie, maar ook het presenteren van jezelf als visitekaartje!
  • Het onderhouden van de facebookpagina of van de website

Daarnaast houd je je bezig met bedrijfscommunicatie, voer je financieel administratieve taken uit en lever je projectondersteuning:

  • Het ontwikkelen en beheren van voorlichtingsmateriaal en pr-materiaal
  • Je ondersteunt het management bij het leidinggeven aan een afdeling
  • Offertes beoordelen en contracten opstellen
  • Begrotingen maken
  • Administratief ondersteunen van projecten
  • Het bijhouden van urenverantwoording
  • Het organiseren van rondleidingen, vergaderingen en evenementen

Wat je leert kun je direct toepassen in je werk. Je wordt hierbij geholpen door de praktijkgerichte benadering van de opleiding en onze docenten. Deze opleiding is heel breed omdat het takenpakket heel divers kan zijn.

Aventus zorgt dat je voldoende bagage meekrijgt zodat je straks breed inzetbaar bent. 

Brede basisperiode

Deze opleiding kent een brede basisperiode van een half jaar met daarbinnen dezelfde modules voor de opleidingen Commercieel, Retail en Zakelijke Dienstverlening. Daarnaast heb je in deze periode, als je dat wil, nog de mogelijkheid om te oriënteren op een andere opleiding binnen deze richtingen. Je kan dan eventueel tijdens of na deze basisperiode goed overstappen naar een andere opleiding binnen Commercieel, Retail en Zakelijke Dienstverlening.

Ook mogelijk op niveau 3

Niveau 4 te zwaar? Het is ook mogelijk om tijdens de opleiding over te stappen naar niveau 3. Je krijgt dan een programma op maat waarvoor je minder examens hoeft te doen. Je kan hierdoor sneller klaar zijn met de opleiding of de opleiding wordt hierdoor iets makkelijker. Heb je hier interesse in? Geef dit dan tijdens de opleiding aan bij je studieloopbaanbegeleider.

Jouw opleiding versnellen?

Heb jij al een diploma op niveau 3, een havo-diploma of onderscheid jij je positief op een andere manier? Dan kun jij de niveau 4-opleiding misschien versneld afronden in 2 tot 2,5 jaar!

Toelatingseisen

Bij de opleiding Office & management support specialist ben je welkom met één van deze bewijzen: 

  • Diploma VMBO: kaderberoepsgerichte, Gemengde en Theoretische Leerweg
  • Overgangsbewijs havo of vwo van leerjaar 3 naar 4
  • Mavo-diploma
  • Diploma mbo niveau 2

Voldoe je niet aan de toelatingseisen? Dan kan het zijn dat je voor bijzondere instroom in aanmerking komt.

Studie-inhoud

Hoe ziet je opleiding eruit? 

Jouw opleiding bestaat uit een basisdeel, een profieldeel en één of meerdere keuzedelen en wordt in modules aangeboden. In de loop van je studiejaren krijg je steeds meer de mogelijkheid om keuzes te maken die passen bij jouw ontwikkeling. Hierin word je intensief begeleid door een studieloopbaanbegeleider (slb'er). 

Elke opleiding kent naast beroepsspecifieke onderdelen ook generieke onderdelen. Generiek betekent dat deze vakken door alle studenten van het mbo gevolgd moeten worden. De generieke vakken zijn: 

  • Nederlands 
  • Rekenen 
  • Engels (alleen voor niveau 4) 
  • Loopbaan en Burgerschap 

Kerntaken en werkprocessen

Je wordt opgeleid voor een beroep. Bij elk beroep horen werkzaamheden die door veel mensen met dit beroep worden uitgevoerd en steeds weer terugkomen. Deze veel voorkomende werkzaamheden worden kerntaken genoemd. Een kerntaak bestaat uit verschillende onderdelen, dit zijn werkprocessen. Hieronder staan de kerntaken en werkprocessen van jouw opleiding: 

Basisdeel 

Kerntaak: Voert taken uit binnen zakelijke dienstverlening
Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Je bent het aanspreekpunt voor klanten 
  • Je verzorgt zakelijke communicatie 
  • Je verwerkt gegevens

Profieldeel: Office and management support specialist
Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Je levert managementinformatie
  • Je ondersteunt bij het ontwikkelen van corporate communicatie
  • Je handelt administratieve en financiële zaken af
  • Je organiseert interne bijeenkomsten
Keuzedelen

Wat zijn keuzedelen? 

Je volgt in je opleiding een groot aantal beroepsspecifieke vakken die je voorbereiden op een baan en algemene vakken zoals Nederlands en rekenen. Deze vakken horen standaard bij je opleiding. Naast de standaardvakken, heb je in je opleiding ook de ruimte om te kiezen voor keuzedelen. Zo kun je een deel van je opleiding zelf in vullen. En dat is leuk! Je kunt keuzedelen kiezen die aansluiten bij jouw vakspecialisme, interesses en toekomstdromen. Keuzedelen helpen je om je te specialiseren in een beroep of om je voor te bereiden op een volgende opleiding. Keuzedelen die je met een voldoende afgerond hebt, komen op je diploma te staan.  

Welke keuzedelen biedt mijn opleiding aan? 

De volgende keuzedelen worden aangeboden: 

  • Spaans 
  • Medisch secretaresse 
  • HRM 
  • Werken op de internationale arbeidsmarkt
Actueel en toekomstproof onderwijs

Na je opleiding

Na je opleiding zoek je een job óf je groeit door in het hbo. Bijvoorbeeld met de opleiding International Office Management, Human Resource Management of Facility Management.

Wat wordt je werk?

Na je opleiding  ga je onder andere aan de slag met agendabeheer, het organiseren van vergaderingen, het schrijven van zakelijke correspondentie (ook in moderne talen) en het opstellen van rapportages. Je hebt een belangrijke coördinerende rol.

Communicatie is het sleutelwoord voor dit beroep; je staat dagelijks in contact met mensen. Jij bent de spil in de organisatie en weet precies wat er speelt. Jij bent de verbindende schakel tussen het management en de medewerkers of externe partijen.

Het takenpakket is heel breed. Tegenwoordig voer je vaak niet alleen office management taken uit maar kan het ook zijn dat social media, communicatie/pr of projectondersteuning tot je takenpakket behoort. 

Wat wordt je werkplek?

Met je diploma Office & management support specialist kun je bij verschillende type organisaties aan de slag. Denk bijvoorbeeld aan commerciële bedrijven (zoals verzekeringsmaatschappijen, advocatenkantoren of een bedrijf handelend in vastgoed ) of niet commerciële bedrijven zoals een gemeentehuis, ziekenhuizen of instellingen voor geestelijke gezondheidszorg.

 

Na je opleiding

Na je opleiding zoek je een job óf je groeit door in het hbo. Bijvoorbeeld met de opleiding International Office Management, Human Resource Management of Facility Management.

Wat wordt je werk?

Na je opleiding  ga je onder andere aan de slag met agendabeheer, het organiseren van vergaderingen, het schrijven van zakelijke correspondentie (ook in moderne talen) en het opstellen van rapportages. Je hebt een belangrijke coördinerende rol.

Communicatie is het sleutelwoord voor dit beroep; je staat dagelijks in contact met mensen. Jij bent de spil in de organisatie en weet precies wat er speelt. Jij bent de verbindende schakel tussen het management en de medewerkers of externe partijen.

Het takenpakket is heel breed. Tegenwoordig voer je vaak niet alleen office management taken uit maar kan het ook zijn dat social media, communicatie/pr of projectondersteuning tot je takenpakket behoort. 

Wat wordt je werkplek?

Met je diploma Office & management support specialist kun je bij verschillende type organisaties aan de slag. Denk bijvoorbeeld aan commerciële bedrijven (zoals verzekeringsmaatschappijen, advocatenkantoren of een bedrijf handelend in vastgoed ) of niet commerciële bedrijven zoals een gemeentehuis, ziekenhuizen of instellingen voor geestelijke gezondheidszorg.

Check de filmpjes!

Heb je nog vragen?

Onze klantenservice zit voor je klaar! Stel je vraag via dm op Instagram of Facebook of stuur een whatsapp-berichtje naar 06 11 95 54 63
Check onze contactpagina voor openingstijden en meer info.