Commercie (BOL)

School & stage

Commercie iets voor jou?

Overtuig je graag mensen? Maak je makkelijk contact? Luister je naar wat mensen nodig hebben en voel je snel aan wat goed verkoopt en wat niet? Dan hoor jij zeker thuis in de wereld van Commercie.

De opleiding Commercie

Dit leer je

Afhankelijk van de opleidingsrichting die je volgt binnen Commerice, zul je te maken krijgen met:

  • verkopen/sales
  • ​​verkoopkansen onderzoeken (marktonderzoek)
  • contacten houden met klanten 
  • manieren van contact hebben (communicatie)
  • reclame maken en producten aan de man brengen (marketing)
  • werken met computers
  • voorraad bijhouden (logistiek)
  • aan het buitenland verkopen en in het buitenland inkopen (export en import)
  • zakendoen over de grens

Daarnaast krijg je ook: Nederlands, Engels, Duits, rekenen en burgerschap. 

Gezamenlijk basisjaar

Deze studie kent een gezamenlijk basisjaar. Dit betekent dat je in je eerste lesjaar samen met studenten optrekt van andere commerciële opleidingen. Daarna maak je een keuze om je verder te specialiseren.

Toelatingseisen

Je bent welkom op de opleiding Commercieel medewerker met één van deze bewijzen:

  • vmbo-diploma theoretische, gemengde of kaderberoepsgerichte leerweg, sector Economie
  • vmbo-diploma in andere sector, met wiskunde, economie of 2e taal 
  • mbo-diploma niveau 2 (bij niveau 3 opleiding)
  • overgangsrapport naar 4 havo/vwo
  • mavodiploma
Studie-inhoud

Hoe ziet jouw opleiding eruit?

Jouw opleiding bestaat uit een basisdeel, een profieldeel en één of meerdere keuzedelen. Elke opleiding kent naast beroepsspecifieke onderdelen ook generieke onderdelen. Generiek betekent dat deze vakken door alle studenten van het mbo gevolgd moeten worden. De generieke vakken zijn: 

  • Nederlands 
  • Rekenen 
  • Engels (alleen voor niveau 4) 
  • Loopbaan en Burgerschap 

Kerntaken en werkprocessen

Je wordt opgeleid voor een beroep. Bij elk beroep horen werkzaamheden die door veel mensen met dit beroep worden uitgevoerd en steeds weer terugkomen. Deze veel voorkomende werkzaamheden worden kerntaken genoemd. Een kerntaak bestaat uit verschillende onderdelen, dit zijn werkprocessen. Hieronder staan de kerntaken en werkprocessen van jouw opleiding: 

Basisdeel 

Kerntaak: Onderzoekt de markt en doet voorstellen voor commercieel beleid  
Werkprocessen:

  • Verzamelt klant-, product- en marktinformatie 
  • Doet voorstellen voor verkoopbeleid, marketingbeleid en/of marktbewerking 

Kerntaak: Voert het verkooptraject uit  
Werkprocessen:

  • Bereidt het verkooptraject voor 
  • Acquireert klanten en/of opdrachten 
  • Voert verkoopgesprekken 
  • Doet een aanbod met prijsberekening 
  • Verzorgt het (interne) ordertraject 

Kerntaak: Zorgt voor relatiebeheer en klantenservice 
Werkprocessen

  • Onderhoudt klantcontact en voert aftersales uit 
  • Behandelt klachten 
  • Voert promotieactiviteiten uit 
  • Voert webcare werkzaamheden uit
Keuzedelen

Wat zijn keuzedelen? 

Je volgt in je opleiding een groot aantal beroepsspecifieke vakken die je voorbereiden op een baan en algemene vakken zoals Nederlands en rekenen. Deze vakken horen standaard bij je opleiding. Naast de standaardvakken, heb je in je opleiding ook de ruimte om te kiezen voor keuzedelen. Zo kun je een deel van je opleiding zelf in vullen. En dat is leuk! Je kunt keuzedelen kiezen die aansluiten bij jouw vakspecialisme, interesses en toekomstdromen. Keuzedelen helpen je om je te specialiseren in een beroep of om je voor te bereiden op een volgende opleiding. Keuzedelen die je met een voldoende afgerond hebt, komen op je diploma te staan.  

Welke keuzedelen biedt mijn opleiding aan? 

In het gemeenschappelijke, eerste leerjaar heb je na het verplichte keuzedeel digitale vaardigheden de keuze uit verschillende keuzedelen. Voorbeelden van aangeboden keuzedelen zijn: Inspelen op innovatie, Intenationaal 1, Blijvend fit, Veilig en gezond werken, Werken in het buitenland en Duurzaamheid in bedrijf.

Afstudeerrichtingen

Deze studie kent een gezamenlijk basisjaar. Dit betekent dat je in je eerste lesjaar samen met studenten optrekt van andere commerciële opleidingen. Daarna maak je een keuze om je verder te specialiseren.

  • Commercieel medewerker
  • (Junior) accountmanager
  • Assistent-manager internationale handel
  • Vestigingsmanager groothandel
  • Medewerker marketing en communicatie
  • Medewerker evenementenorganisatie

Na je opleiding

Rond je je opleiding op niveau 3 af, dan kun je er voor kiezen om een baan te zoeken in de commerciële sector, of door te stromen naar een niveau 4 opleiding. Bijvoorbeeld in de richting van Medewerker marketing en communicatie, Medewerker evenementen organisatie, Vestigingsmanager groothandel of Assistent-manager internationale handel.

Wanneer je je opleiding op niveau 4 afrondt, kun je overwegen om door te groeien in het HBO met een vervolgstudie. Hierbij kun je denken aan Commerciële Economie of Small Business and Retail Management.

Wat wordt je werk?

Binnen het domein Commercie kun je veel kanten op en in diverse functies aan de slag. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een commerciële binnendienstfunctie, een rol als accountmanager of een baan als vestigingsmanager.
Welke opleiding je kiest binnen het domein Commercie, zal voor een groot gedeelte bepalend zijn voor de functie waarin je uiteindelijk aan de slag gaat.

Bekijk het filmpje

Wil je meer informatie?

Bel naar het Service- en Informatiepunt: 0800 - 444 5555
Of vul het contactformulier in.