Paragrafen

Assistant business services/ Assistent administratief medewerker iets voor jou?

Lijkt het je leuk om administratief werk te doen en daarnaast ook facilitaire en logistieke taken te hebben? Ben je servicegericht en nauwkeurig – of zou je graag willen leren hoe je dit kunt zijn? En help je anderen graag? Dan is de veelzijdige opleiding Assistant business services misschien iets voor jou.

Deze brede opleiding bereidt je voor op een ondersteunende baan in de zakelijke dienstverlening. Je draagt je steentje bij op administratief gebied, maar hebt daarnaast ook logistieke en facilitaire taken. Denk hierbij aan het klaar maken van vergaderruimten, het inboeken van reserveringen en het verzendklaar maken van goederen. Je bent het aanspreekpunt voor klanten, verwerkt gegevens en verzorgt zakelijke brieven en mails.

Toelatingseisen

Je bent welkom op de opleiding Assistant business services met één van deze bewijzen:

  • Diploma vmbo: basisberoepsgerichte, kaderberoepsgerichte, gemengde en theoretische leerweg
  • Diploma mbo niveau 1 
Wat wordt je werkplek?

Zakelijke dienstverlening is overal: kleine, middelgrote of grote bedrijven en organisaties hebben allemaal een receptie of administratieve afdeling. Je kunt dus bij veel bedrijven aan de slag! Denk hierbij aan congrescentra, scholen, zorginstellingen, recreatieparken, makelaars of verzekeringsmaatschappijen, (kringloop)winkels, sportscholen etc.
Maar je kunt ook bij een gemeente aan het werk of ondersteunend werk doen voor zzp'ers.

De opleiding Assistant business services / Assistent administratief medewerker

Dit leer je

Tijdens de opleiding leer je onder meer:

  • Zakelijke correspondentie en klantencontact
  • Plannen en organiseren
  • Communicatiemiddelen gebruiken
  • Informatie verstrekken
  • Gegevens verwerken
  • Dossiers bijhouden
  • Managementinformatie aanleveren
  • Plannen opstellen
  • Berekeningen uitvoeren
  • De basis van Arbo-regels en de wet bescherming persoonsgegevens

Voor deze opleiding is het handig als je communicatief vaardig en gastvrij bent, het leuk vindt om te helpen, handig bent met de computer en nauwkeurig en flexibel bent.

Studie-inhoud

Elke opleiding bestaat uit een basisdeel, een profieldeel en één of meerdere keuzedelen. Elke opleiding kent daarnaast 'generieke' onderdelen. Generiek betekent dat deze vakken door alle studenten van het mbo gevolgd moeten worden. De generieke vakken zijn: Nederlands, rekenen, LOB en burgerschap.

Tijdens het basisdeel leer je bijvoorbeeld:

  • Hoe je het aanspreekpunt voor klanten kunt zijn en ze het beste kunt ontvangen
  • Hoe je zakelijke communicatie kunt verzorgen
  • Hoe je gegevens verwerkt
  • Hoe je opdrachten uitvoert die te maken hebben met geld-, goederen- en informatiebewegingen

Tijdens het profieldeel van de opleiding komt hier nog bij:

  • Facilitaire vaardigheden
  • Logistieke vaardigheden
Keuzedelen

Naast de standaardvakken, heb je in je opleiding ook de ruimte om te kiezen voor keuzedelen. Zo kun je een deel van je opleiding zelf in vullen. Je kunt keuzedelen kiezen die aansluiten bij jouw vakspecialisme, interesses en toekomstdromen. Keuzedelen die je met een voldoende afgerond hebt, komen op je diploma te staan.

De keuzedelen die bij deze opleiding horen, zijn:

  • Engels
  • Digitale vaardigheden
  • Doorstroom secretarieel
  • Doorstroom financieel
  • Persoonlijk profileren
Hoe ziet het onderwijs eruit?

Bij niveau 2:

  • Richten we de lessen zoveel mogelijk fysiek in
  • Is het rooster en een vast lokaal iedere dag zoveel mogelijk hetzelfde (mentor/LOB uur, instructielessen, begeleide zelfstudie)
  • Maken we gebruik van studiewijzers
  • Krijg je theorie, zodat je kennis hebt die je nodig hebt op je stage en later in je werk
  • Heb je de mogelijkheid om tijdens zelfstudie-uren in je eigen tempo aan deze theorie en opdrachten te werken
  • Krijg je projectonderwijs om de kennis zo echt mogelijk te oefenen
  • Ga je op stage om je kennis in de praktijk te brengen
  • Krijg je persoonlijke coaching en leer je steeds zelfstandiger te worden
  • Werk je aan je persoonlijke ontwikkeling en loopbaan en kijken we wat je na de opleiding kunt gaan doen

Na je opleiding

Banen veranderen snel en functies worden steeds vaker gecombineerd. Organisaties zijn daarom op zoek naar breed inzetbare medewerkers. Jij bent echt een duizendpoot en kunt naast receptiewerk en administratie, ook logistieke en facilitaire werkzaamheden uitvoeren.

Doorstuderen

Kies je liever voor een vervolgstudie? Dat kan! Er zijn veel mogelijkheden voor jou om verder te gaan met een niveau 3 of 4 opleiding. Informeer er naar bij je studieloopbaanbegeleider.

Heb je nog vragen?

Onze klantenservice zit voor je klaar! Stel je vraag via dm op Instagram of Facebook of stuur een whatsapp-berichtje naar 06 11 95 54 63
Check onze contactpagina voor openingstijden en meer info.