Docent Jolien Albers omarmt SKILLS

Docent Jolien Albers met Skills-deelneemsters

Als iemand de Skills omarmt, is het Jolien Albers. Zij is een bevlogen docent bij de opleiding Tandartsassistent en is op dit moment een trotse ltb’er van een groep eerstejaarsstudenten. Jolien is super enthousiast over de Skills en heeft dit over kunnen brengen op docenten en studenten van onder andere de Doktersassistent- en de Apothekersassistent-opleidingen.

Jolien heeft al wat ervaring op Skills-gebied. Eerder begeleidde zij student Quincy tijdens de wedstrijden in de RAI. Op dit moment begeleidt zij derdejaarsstudent Renée Cohen van de opleiding Tandartsassistent. Zij heeft de voorrondes gewonnen tijdens de Skills-wedstrijden.

Jolien, hoe bereid jij een student voor op de Skills-wedstrijden?

Een paar weken voor de wedstrijd beginnen we met oefenen. Ik heb een aantal casussen geschreven en de studenten oefenen deze allemaal, maar als ze moeite hebben met één bepaalde casus, willen ze die zelf vaak nóg een keer oefenen. De Meet & Greet is ook erg belangrijk ter voorbereiding. Zo leren ze elkaar alvast een beetje kennen en is het allemaal wat minder ‘eng’. 

Waarom zijn de Skills-wedstrijden zo belangrijk en voor wie zijn ze belangrijk?

De Skills-wedstrijden zijn voor zowel de student als de docent erg belangrijk. Voor studenten is het heel waardevol, omdat zij op deze manier vast kunnen oefenen voor het examen. Dan komt alles samen en zijn het geen losse onderdelen meer die ze moeten uitvoeren.

Voor docenten is het belangrijk omdat zij op die manier kunnen zien waar de aandachtspunten liggen binnen de lessen. Je kunt dan goed meten welke student nog wat extra aandacht nodig heeft en bij welk onderdeel.

Als je ziet hoeveel scholen elk jaar meedoen, dan kunnen wij echt niet achterblijven. En dat willen we ook niet! Wij moeten als Aventus vertegenwoordigd blijven!

Naast dat het heel belangrijk is, vinden de studenten de wedstrijden stiekem best spannend. Als ze horen dat ze misschien naar het NK Skills kunnen, vinden ze dat eerst vaak een stap te ver, maar uiteindelijk gaan ze er dan toch vol voor. Ik vind het mooi om te zien dat zowel de studenten als de docenten erg gedreven zijn.

Krijgt het de aandacht die het verdient?

Te weinig! Rond de wedstrijden wel, maar daarna zakt het af. Ik gebruik nog wel eens de casussen die we gemaakt hebben tijdens de lessen. Ook na de stageperiode worden deze gebruikt. Dan hebben de studenten al wel heel veel geleerd in de praktijk, maar het blijft een goeie methode om je voor te bereiden op je examen.

Misschien helpt deze SKILLS HERO interview reeks om iedereen te blijven motiveren om mee te doen aan de Skills. Het is zo leuk!

Wat was voor jou een mooi Skills moment?

Wat ik heel belangrijk vind is dat er een soort buddy systeem ontstaat. Ik heb mijn studenten begeleid tijdens de wedstrijden op school, maar ook tijdens de wedstrijden in de RAI en in Leeuwarden. Je kunt ze daar niet alleen laten. Mooi voorbeeld was dat we tijdens de wedstrijden een meisje zagen huilen. Ze wist het allemaal even niet meer, ‘Doe ik het wel goed…, Krijg ik het wel af…?’ Ik vroeg haar, met wie ben je hier dan? Helemaal alleen zei ze. Wij hebben haar onder onze hoede genomen en zij is de rest van de tijd bij ons gebleven. Zij werd door onze studenten ook heel fijn opgevangen. Voor velen is het echt een grote stap, sommige zijn nog nooit alleen op vakantie geweest, laat staan 3 dagen alleen van huis met allemaal “vreemde mensen”. Daarom is het erg belangrijk je student goed te begeleiden, een luisterend oor te bieden en te adviseren uiteraard.

Tot slot, wat wil jij de toekomstige Skills Hero meegeven als tip?

Wat ik zo mooi vind aan de Skills is dat de studenten alle kerntaken krijgen. Zo kunnen ze vast oefenen voor het examen. Ik zet ze echt in een examensituatie, dus telefoon weg, wachten in een ruimte op je opdracht en aan de hand van casussen de opdrachten uitvoeren. In mijn vakgebied, Tandartsassistent, moet je denken aan het assisteren aan de stoel, het begeleiden van patiënten voor, tijdens en na de behandeling en het uitvoeren van zelfstandige handelingen zoals het maken van gebitsafdrukken of het vervaardigen van een noodkroon.

Tijdens de voorrondes heb ik eerstejaars studenten ingezet als simulant. Zo kunnen deze studenten goed zien en meebeleven waar zij over 3 jaar moeten staan.

Dus mijn tip zou zijn; blijf oefenen en blijf je inzetten voor je vakgebied. Zo ontwikkel je de skills die je later tijdens je beroep kan inzetten.


MEER INFO OVER DE SKILLS? //

Neem contact op met onze Skills coördinator Mariette Hasselman m.hasselman@aventus.nl