Travel & hospitality / Receptionist (BOL)

Sector: 
  • Economie & Handel
Niveau: 
  • Niveau 3
Opleidingsduur: 
  • 2 jaar
Crebonummer: 
  • 25354

Iets voor jou?

Hou jij van moderne vreemde talen? Ben je communicatief en hou jij van afwisseling in je werk?Kun je vele zaken tegelijk aan? Telefoon, gasten aan de balie?  Heb je een dienstverlenende instelling?
Dan is de opleiding Receptionist iets voor jou! 

 

opleiding receptioniste

Jouw vooropleiding

Je bent welkom bij de opleiding Travel & hospitality / Receptionist met één van deze bewijzen:

  • Diploma VMBO: kaderberoepsgerichte, Gemengde en Theoretische Leerweg
  • Overgangsbewijs havo of vwo van leerjaar 3 naar 4
  • Diploma mbo niveau 2
  • Diploma mbo-vakopleiding voor eenzelfde beroep of beroepscategorie
  • Bij doorstroom vanuit VMBO techniek, zorg & welzijn of landbouw is wiskunde of economie of een tweede moderne vreemde taal vereist

Je bent bezig met

Je bent bezig met het ontvangen en in- en uitchecken van klanten, gasten en bezoekers. Tijdens hun verblijf ben je het centrale aanspreekpunt voor alle mogelijke informatie.

Je kunt aan de slag bij

Hotels, bungalowparken, campings en vele andere recreatiebedrijven met een receptie in binnen- en buitenland.

Hoe ziet je opleiding er uit?

Tijdens je opleiding ben je bezig met 2 zogenaamde 'basiskerntaken' en 1 'profielkerntaak':

Basiskerntaken:

1. Je treedt op als aanspreekpunt voor klanten/gasten:

  • je informeert en adviseert klanten/gasten
  • je verkoopt en verhuurt producten en/of diensten

2. Je voert administratieve en financiële werkzaamheden uit:

  • je houdt de voorraad bij en verzamelt informatie
  • je houdt de financiële administratie bij en handelt transacties af

Profielkerntaak:

1. Je zorgt voor een commercieel aanbod:

  • je werft klanten/gasten en opdrachten
  • je promoot producten en diensten
  • je stelt een passend aanbod op met een bijbehorende prijsberekening

Tijdens deze opleiding volg je verplicht Nederlands, Engels en rekenen. Daarnaast maak je een keuze uit een tweede moderne vreemde taal (Duits, Frans of Spaans).
De eerste 1,5 jaar volg je de opleiding samen met studenten van de opleiding Frontofficemanager.

Keuzedelen

Met keuzedelen kun je jouw opleiding verbreden of verdiepen. Binnenkort zijn de keuzedelen bekend voor iedere opleiding. Kijk op de website voor de laatste informatie.

In de praktijk

Bij deze opleiding staat de beroepspraktijk voorop. Bijna alle lessen zijn daarom gekoppeld aan situaties die je op de werkvloer tegen zou kunnen komen. Je kunt als receptionist aan de slag bij hotels, recreatiebedrijven zoals bungalowparken, campings, dagrecreatie, attractieparken in binnen- en buitenland. Je gaat ook op stage.
De stage duurt 20 weken en voer je aan het einde van leerjaar 2 uit. Houd er rekening mee dat de stage eventueel doorloopt in de zomerperiode tot eind augustus.

Studiebelasting en studiebegeleiding

Er zijn 3200 studiebelastingsuren, waarvan ongeveer 700 tijdens de beroepspraktijk. Elke student heeft zijn eigen leertrajectbegeleider (LTB).
Deze LTB helpt je bij je persoonlijke ontwikkeling, volgt je studieresultaten en geeft adviezen. Aan het einde van leerjaar 1 wordt je vervolgtraject besproken en krijg je een (bindend) studieadvies.

Toetsing en diploma's

Toetsing vindt op school en in de praktijk plaats. De kerntaken van het beroep worden tijdens de stage geëxamineerd. Aan het einde van leerjaar 1 wordt een (bindend) studieadvies uitgebracht.
Dat kan ook een advies zijn om de opleiding Frontofficemanager te gaan volgen. Als je voldoet aan alle voorwaarden, dan ontvang je het diploma Receptionist.

Werken of doorstuderen

Na je studie kun je als receptionist aan de slag. Ook kun je verder met de opleiding Frontoffice manager op niveau 4. Eventueel kun je ook verder met de opleiding Steward/stewardess (niveau 4).
Je stroomt bij een positief advies dan in bij de studenten van leerjaar 3.

Wil je meer informatie?

Bel naar het Service- en Informatiepunt: 0800 - 444 5555
Of vul het contactformulier in. 

Mijn opleidingen

favorieten