Bezoek | Gemeente Apeldoorn bezoekt Innoventus en ervaart de VR-game Reaction

Medewerkers van de gemeente Apeldoorn bekijken aandacht de presentatie over de VR-game Reaction

Dankzij subsidie van de gemeente Apeldoorn heeft Aventus de VR-game Reaction kunnen aanschaffen. Op donderdagochtend 2 november bezochten enkele medewerkers van de gemeente Apeldoorn om zelf de game te spelen.


Reaction

Met de VR-bril stapt de student een interactieve, digitale ervaringswereld binnen waarin de keuzes van de speler een directe invloed hebben op de gebeurtenissen in de game. De jongere wordt voor dilemma’s geplaatst om gewelddadige situaties op straat, met name met steekwapens, niet te laten escaleren. Gevolg is bewustwording van de eigen verantwoordelijkheid en ondervinden dat er altijd ruimte is om bijvoorbeeld hulp te vragen.

Een medewerkster van de gemeente Apeldoorn heeft een VR-bril op en speelt een spel

Het begint met een idee…

Het idee voor de game binnen Innoventus ontstond dankzij een krantenartikel dat docent Ellen  Boermans onder onze aandacht bracht. Aventus heeft het initiatief genomen en pitchte het idee voor de game bij de gemeente. Deze game is een interactieve animatiegame die een situatie simuleert waarin een steekpartij plaatsvindt, met sexting als aanleiding. Spelers hebben de vrijheid om hun eigen uitkomst te bepalen door middel van verschillende keuzes die ze moeten maken. De game stelt jongeren in staat om in de schoenen van de personages te staan en de gevolgen van hun acties te ervaren.

Een medewerker van de gemeente Apeldoorn zit voor een beeldscherm en speelt het spel

Aan de slag

Tijdens de presentatie kreeg een medewerker van de gemeente de kans om de game te testen. Samen met de rest van de groep werden keuzes gemaakt. Dit is een van de werkvormen die ook in de klas wordt toegepast. Deze unieke aanpak bevordert betrokkenheid en interactie. Een andere werkvorm omvat het ophangen van de keuzes die spelers in de game kunnen maken in de vorm van A, B of C in het klaslokaal. Leerlingen kunnen bij de keuzes gaan staan, waardoor er gesprekken ontstaan over de mogelijke consequenties van hun beslissingen.


Voor onze studenten

Kees Koning, blended coach, benadrukt het belang van de game en dat het jongeren doet nadenken over de keuzes die zij zelf en jongeren om hun heen maken. Carolien Harleman, docent bij Aventus verteld " Het mooie van deze game is dat je dat ervaart en je op meerdere momenten in het spel alsnog op je eerdere beslissing terug kunt komen. En dat allemaal zonder dat er met een opgeheven vingertje wordt bepaald wat een goede of een slechte keuze is. De aantrekkelijke gameplay zorgt ervoor dat het ook nog eens leuk is!"

Jaleesa Siecker, Regisseur jeugdcriminaliteit gemeente Apeldoorn onderstreept dit "Ik denk dat het vooral belangrijk is om contact te maken met de jongeren door het zelf te beleven via deze game. Zij beleven het anders dan wij, en dit kan daarbij helpen. De game en bijvoorbeeld het taalgebruik sluit goed aan bij de belevingswereld van de jongeren. Daar is in de game goed over nagedacht."


What’s next?

De studenten van sociaal werk, de jongerenwerkers in opleiding gaan met de game in het onderwijs en in de praktijk aan de slag. Bij de veiligheidsacademie kan de game worden ingezet om te leren over het de-escaleren van lastige situaties.  


Meer weten?

Heb je vragen of opmerkingen? Neem contact op met één van de blended coaches of mail naar blendedcoaches@aventus.nl. Een opmerking onder dit bericht mag natuurlijk ook.