Tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van 2024 zagen we waartoe mensen in staat zijn als ze zich ergens vol voor inzetten. Diezelfde groei zie je ook dichter bij huis, bij de studenten die bij Aventus hun talenten ontdekken en ontwikkelen. 

Daarom gaan twee bevlogen begeleiders in gesprek: Hamid Haji Jafar Zarbaf, oud-profvoetballer en jongerenwerker bij SPEES, en Rik van Helden, al 25 jaar docent bij Aventus én betrokken bij Skills Heroes, met elkaar in gesprek. De één kent de kracht van sport van binnenuit. De ander begeleidt studenten in wat je gerust een andere tak van topsport mag noemen: de vakwedstrijden voor het mbo. Samen bespreken ze hoe je jongeren laat groeien – stap voor stap, met vertrouwen, en in hun eigen tempo.

Hamid: “Bij SPEES begint alles met het opbouwen van een band. Het is een ruimte in de school om te studeren, ontmoeten of gewoon even te ontspannen. Vanuit die laagdrempelige sfeer raken we in gesprek en ontdekken ze hun eigen kracht. We pushen niet, maar zoeken samen waar ze goed in zijn. Vertrouwen groeit dan vanzelf.”

Rik: “Die verbinding is alles. Bij mijn studenten zie ik hetzelfde: een simpele 'kan ik iets voor je doen' kan soms al genoeg zijn. Studenten willen gezien worden.”

Hamid: “Precies. Kleine contactmomenten zijn zó waardevol. Even vragen naar een rijexamen, even meeleven. Gewoon echt aanwezig zijn. Zo breek je muren af en zie je studenten op hun eigen tempo groeien. Dat is goud waard.”

Rik: “Dat zie ik ook bij Skills Heroes, de vakwedstrijden voor mbo-studenten. Daarin begeleid ik de deelnemers die werken keihard aan hun vak. Maar het draait niet alleen om winnen; vooral om groeien. Twee dagen vol opdrachten, stress en publiek... en elke keer komen ze er sterker uit. Door te vertrouwen op zichzelf én op elkaar.”

Hamid: “Ik heb zelf laatst ook een Skills-workshop bijgewoond. Heel inspirerend! Daar zag ik het weer: als studenten ontdekken waar ze in uitblinken, durven ze meer. Dat zoeken wij ook bij SPEES. Niet vergelijken met anderen, maar je eigen talenten vinden. Dat maakt je uniek.”

Rik: “Precies! Vroeger was ik echt een klassieke docent: vertellen, herhalen, toetsen. Nu draait het veel meer om persoonlijk coachen. Studenten leren fouten maken, plannen, organiseren – en dat mag best even duren. Als ze maar leren vertrouwen op hun eigen kunnen.”

Hamid: “Wij zeggen altijd: fouten zijn stapjes naar succes. En soms moet je eerst wat stapjes samen met een student zetten, voordat je diegene kunt loslaten. Eenmaal losgelaten, merken we dat ze weer terugkomen wanneer ze daar zelf behoefte aan hebben.”

Rik: “Die stapjes herken ik! Bij Skills zag ik een rustige student uitgroeien tot winnaar. Eerst onzeker, later goud gehaald en trots op het podium. Dat vergeet ik nooit meer. Zulke groeimomenten geven mij ook de drive om te blijven vernieuwen.”

Hamid: “Dat is top! Ik heb voorheen gewerkt met vluchtelingenjongeren en zag daar hetzelfde: als je vertrouwen geeft, durven ze stappen te zetten. Wat ik nu met de studenten van Avetnus doe, voelt als een natuurlijke voortzetting daarvan. Jongeren écht verder helpen.”

Rik: “Ja, dat is het mooiste aan ons werk. Niet alleen kennis overdragen, maar bijdragen aan iemands ontwikkeling. Daardoor blijf ik zelf ook jong van geest. De uitdagingen zijn anders dan toen ik bij Aventus begon, maar de kern – mensen zien en helpen – blijft hetzelfde.”

Hamid: “En het fijne is dat we daar bij Aventus ook echt de ruimte voor mogen nemen. Iedereen geeft er zijn eigen draai aan, maar altijd met dezelfde insteek. Wij kenden elkaar nog niet, maar ik hoor nu al dat we toch werken aan hetzelfde doel: studenten laten groeien, in wat voor tempo dan ook.”

Rik: “Zeker! En we blijven leren. Bijvoorbeeld door docentstages. Zelf weer even student zijn. Twee dagen meelopen in het werkveld heeft mij laten voelen hoe heftig stagelopen soms is. Daardoor begrijp ik studenten beter. Je leert niet alleen uit boeken, maar vooral door te doen.”

Hamid: “Wat een mooie aanpak! Praktijkervaring helpt echt om dicht bij de studenten te blijven staan. Uiteindelijk draait het om doen wat je gelukkig maakt. Dat herken ik ook uit mijn eigen tijd als profvoetballer. In de sport leer je precies hetzelfde als op school: je talent brengt je een stukje op weg, maar de echte groei zit in doorzetten, vertrouwen hebben en blijven leren.”

Rik: “Wat goed dat jij die ervaring meeneemt naar de studenten. Dat zie je inderdaad overal, of het nou in een Skills Heroes-wedstrijd is of aan tafel bij SPEES – zonder veerkracht en samenwerking kom je nergens. Het is bijzonder dat we daar als begeleiders een rol in mogen spelen.”

Hamid: “Mooi gezegd. En ik vind het vooral sterk dat jij als vakdocent ook zo bewust bezig bent met begeleiden. Dat is zó belangrijk. Het begint bij de slb’er die studenten echt kent en verder helpt. Niet alleen inhoudelijk, maar ook bij alles wat erbij komt kijken.”

Rik: “Zeker. Wat ik bij SPEES zie, past precies bij wat ik zelf belangrijk vind: geen telefoons, gewoon écht contact. Studenten uit allerlei opleidingen die elkaar vinden en elkaar versterken. En daar mogen wij een steentje aan bijdragen. Dat maakt ons werk zo dankbaar. Trots zijn op vakmanschap, trots op elkaar – dat is Aventus ten voeten uit.”

Rik en Hamid
Rik en Hamid
Rik en Hamid
Rik en Hamid
Rik en Hamid
Rik en Hamid
Rik en Hamid
go to previous slide
go to next slide