Travel & hospitality / Frontoffice manager (BOL)

School & stage

Iets voor jou?

Ben je gastvrij en maak je het anderen graag naar hun zin? Heb je een talenknobbel? Durf je mensen aan te spreken? En ben jij iemand die veel dingen tegelijk aan kan, van afwisseling houdt en creatief kan denken? Vind je het leuk om aan een klein team leiding te geven en commerciëler te werken? Dan is de opleiding Travel & Hospitality/Frontofficemanager echt iets voor jou!  

De opleiding

Dit leer je

Tijdens je opleiding leer je veel over de bedrijven waar je komt te werken. Denk aan campings, hotels en bungalowparken. Ook houd je je bezig met congres- en evenementenorganisatie.  Je leert de kenmerken van de bedrijven te beschrijven, de doelgroepen te bepalen, en de faciliteiten met elkaar te vergelijken.  Deze theorie ga je onder andere toepassen in het organiseren van een welkomstdag, het uitvoeren van een hotelonderzoek en het houden van een beurspresentatie.

Daarnaast leer je hoe je de gasten het beste kunt aanspreken in verschillende situaties, zoals een incheckgesprek, klachtengesprek en een telefonisch verkoopgesprek. Voor deze lessen nodigen wij gastspelers uit, zodat je veel ervaring opdoet met verschillende gasttypen. Communicatie, zowel mondeling als schriftelijk,  is een zeer belangrijk onderdeel van deze opleiding.

Het commercieel handelen word je vanaf het begin van je studie aangeleerd. Zowel in de gesprekken als met je hotelonderzoek, evenementenorganisatie wordt hier aandacht aan besteed, maar ook bij het project Bedrijfsplan maken en Teambegeleiding.

De talen zijn niet weg te denken in jouw beroep als receptionist. Nederlands, Engels, Duits en daarnaast een keuze uit Frans of Spaans maken van jou een professionele medewerker.

De eerste 1,5 jaar volg je de opleiding samen met studenten van de opleiding Receptionist.

De praktijk

Bij deze opleiding staat de beroepspraktijk voorop. Bijna alle lessen zijn daarom gekoppeld aan situaties die je op de werkvloer tegen zou kunnen komen. De praktijk wordt nagebootst tijdens de lessen praktijkreserveringen voor zowel de recreatie bedrijven als de hotelsector. Ook gaan we verschillende bedrijven bezoeken en halen we oudleerlingen naar binnen om je meer te laten weten over hun taken en werkzaamheden.

Stage

In het tweede leerjaar of in het derde leerjaar ga je stagelopen in Nederland en doe je daar ook je beroepsexamen. De stage duurt 2 x 20 weken en voer je aan het einde van leerjaar 2 en 3 uit. Deze periode start vanaf februari/maart. Houd er rekening mee dat de stage eventueel doorloopt in de zomerperiode tot eind augustus.

Inhoud

Talen

De talen die je volgt tijdens deze opleiding zijn Nederlands en Engels. In het eerste jaar is ook Duits verplicht. Daarnaast maak je  een keuze uit een tweede moderne vreemde taal Frans of Spaans die je al vanaf de eerste periode gaat volgen.  Maak je geen zorgen, Duits, Frans en Spaans worden op beginnersniveau aangeboden. Weet je al meer? Dan kan je ook op jouw niveau verder.

De talen worden aangeboden volgens de vijf vaardigheden: lezen,, luisteren, schrijven, spreken en gesprekken voeren. Ook hier staan de talen in het teken van het beroep wat je leert. Baliegesprekjes, telefoneren, en het schrijven van een korte mail komen allemaal aan bod.

Nederlands, Engels en minimaal één vreemde taal zijn nodig om je diploma te behalen.

Keuzedelen

Met keuzedelen kun je jouw opleiding verbreden of verdiepen. Denk aan een extra taal of een hoger taalniveau (Duits, Frans of Spaans). Maar ook meer over andere culturen (Internationaal 1) of meer over diverse leefstijlen van gasten (Leisure leefstijlen).

Loopbaan en Burgerschap

Bij alle opleidingen wordt L&B aangeboden. In jouw opleiding krijg je actuele onderwerpen op het gebied van politiek, Je leert kritisch naar je uitgaven te kijken bij het onderwerp Kritische Consument. Je leert solliciteren met CV en in een gesprek zodat je dat voor je stage al goed op orde hebt.

Als laatste is er aandacht voor je gezondheid in Vitaal Burgerschap. Tijdens deze lessen krijg je onder andere weerbaarheidstraining.

Studiebelasting en -begeleiding

Tijdens de lesweken ben je gemiddeld 22-23 uur op school, daarnaast besteed je je tijd aan het maken van opdrachten en het leren voor toetsen en SO’s.

Je wordt tijdens je studie begeleid door je LTB’er. Hij/zij helpt je bij je persoonlijke ontwikkeling, geeft je advies, kijkt met je naar je resultaten en helpt waar nodig is.

Toetsing

Toetsing vindt op school en in de praktijk plaats. Je krijgt zowel schriftelijke toetsen en opdrachten als presentaties. De talen worden op school geëxamineerd op de 5 vaardigheden, lezen, luisteren, spreken, gesprekken voeren en schrijven. Tijdens je stage doe je examen. Om de kwaliteit daarvan te garanderen, loop je stage in Nederland. Dat kan in de stage van leerjaar 2 of 3. De andere stage kan dan eventueel naar het buitenland.

    Leerjaar 1

    De vakken zijn opgedeeld naar hoofdonderwerpen zoals: Branche, communicatie branche, gastvaardigheden, Loopbaan & burgerschap, Nederlands, Engels, Duits, Frans/Spaans.

    Branchevakken

    Bij de branchevakken leer je eerst wat de wereld van Toerisme en Recreatie precies inhoud. De termen die daarbij horen en ook een stukje topografie over Nederland worden je aangeleerd. Je gaat ook je eigen camping/bungalowpark ontwerpen en je maakt daarvoor een bedrijfsmap. Een bedrijfsbezoek aan het begin van het jaar geeft je al wat inzicht in de verschillende bedrijven die er zijn.

    In de tweede periode is er vooral aandacht voor de verblijfsrecreatie. Je leert de verschillende doelgroepen te benoemen en gaat op basis daarvan een eigen receptie inrichten.

    Ook leer je de reisverzekering en annuleringsverzekering te verkopen. De zakelijke gasten komen aan bod. Je leert hen advies te geven  over vergaderarrangementen en vergaderopstellingen.

    In de derde periode staat de Backoffice centraal, waarbij de administratie je wordt uitgelegd. Daarbij hoort ook het inspelen op de doelgroepen en je gasten met alle informatie te verwelkomen. Een welkomstdag wordt voorbereid en uitgevoerd.

    De vierde en laatste periode staat in het teken van promotie en de Hotelsector.

    Je gaat allemaal verschillende arrangementen maken en uitwerken. Voor verschillende doelgroepen. Bij het onderdeel hotel  ontdek je de wereld van de Hotellerie. Naast de theorie ga je ook zelf een excursie organiseren en uitwerken naar Rotterdam en een hotel in Rotterdam.

    Communicatiebranche

    Communicatie is een vak waarbij je leert actief te schrijven, een goede poster te maken, en mensen over te halen door middel van een goede advertentie en een aantrekkelijke flyer. Deze opdrachten zijn gekoppeld aan de opdrachten van het onderwerp Branche.

    Gastvaardigheden

    Dit vakgebied bestaat uit twee onderdelen. Aan de ene kant het reserveringssysteem en aan de andere kant de baliepraktijk. In de eerste en tweede periode leer je het reserveringssysteem onder de knie krijgen. Vervolgens kun je aan de gang met  het maken van verschillende boekingen. Tijdens lessen baliepraktijk leer je de juiste houding aan om de gasten te kunnen ontvangen. Tijdens de lessen ga je oefenen met GASTspelers.

    In periode 3 ga je het systeem vullen met activiteiten. Daarna komen er aanvragen binnen die je gaat afhandelen. In deze periode wordt je ook ondersteund door derdejaars leerlingen die hun leidinggevende opdrachten kunnen doen. Je baliegesprek staat in het teken van het geven van informatie afgestemd op die speciale gast die bij jou aan de balie komt. Ook hier komen de GASTspelers graag bij jou aan de balie.

    Periode 4 staat in het teken van een hotelreserveringsprogramma. Het maken van boekingen en het snel leren schakelen is belangrijk voor jou.

    Bij de balie ben je ondertussen bezig met het oefenen van klachtengesprekken. GASTspelers leven zich in om jou uit te dagen om de klacht zo goed mogelijk af te handelen. In  deze periode gaan we ook op bezoek bij verschillende hotels.

    Afsluiting

    Aan het einde van leerjaar 1 wordt je vervolgtraject besproken en krijg je een studieadvies. Dat kan ook een advies zijn om de opleiding Frontofficemanager te gaan volgen.

    Leerjaar 2

    In dit leerjaar worden de opdrachten groter en gaan ze over de laatste twee periodes heen. De aflsuiting vindt dan plaats in de tweede periode van dat schooljaar.

    Branche

    Je gaat je verder verdiepen in de hotelbranche met een analyse van een hotel, daarnaast ga je op locatie bij een bedrijf je horecavaardigheden oefenen. Denk daarbij aan wijnkennis, koffie schenken, biertje tappen, maar ook je eigen gemaakte lunch uit serveren. De topografie van de omliggende landen geeft je kennis over toeristische en recreatieve mogelijkheden. Promotie van de hotelbranche laat je zien in een uitgebreide beurspresentatie. Hierin komt je je kennis van de hotels, de doelgroepen en je commerciële skills samen.

    Evenementen en congresorganisatie is een nieuw onderdeel. Je creativiteit kun je kwijt in het bedenken en uitwerken van een congres/evenement voor een hotel. Het resultaat is een uitgewerkt en gedetailleerd draaiboek en bidboek.

    Gastvaardigheden

    Je begint het tweede leerjaar met een excursie naar Rotterdam. Dit om de omgeving van ‘jouw’ hotel beter te leren kennen. Je leert deze twee periodes een telefonische reservering en wijzing te maken voor een hotel aanvraag. Ook komen er walk-in gasten bij je langs die last minute een kamer willen hebben. Niet alleen de toeristisch recreatieve gasten komen langs, ook de zakelijke gasten komen een kamer boeken.

    De talen

    De talen worden in dit jaar geëxamineerd op de vijf vaardigheden. Het niveau is afhankelijk van de taalkeuze die je hebt gemaakt.

    Stage

    De stage duurt 20 weken en voer je aan het einde van leerjaar 2 uit. Deze periode start vanaf februari/maart. Houd er rekening mee dat de stage eventueel doorloopt in de zomerperiode tot eind augustus.

    Leerjaar 3

    Leerjaar 3 bestaat net zoals leerjaar 2 uit 2 periodes van 10 weken theorie en 2 periodes praktijk. De thema’s zijn nu gekoppeld aan het maken van een Bedrijfsplan en het begeleiden van een eigen Team.

    In de eerste periode ga je samen met andere studenten een bedrijfsplan samenstellen. Je bespreekt samen welk hotel je wilt gaan opzetten en voor welk type klanten. Je werkt dat uit opdrachten over marketing, personeelszaken en bedrijfseconomisch/financieel. In periode 2 rond je dit bedrijfsplan af met een presentatie en eindgesprek.

    In periode 1 en 2 van dit leerjaar start je ook met het begeleiden van je eigen team; dit zijn studenten van leerjaar 2. Je geeft hen opdrachten en zorgt er voor dat zij aanvragen van klanten op niveau kunnen uitwerken tot goede reserverongen en helpt hen bij de planningen. Je laat zien dat je medewerkers kunt stimuleren en motiveren.

    Excursies

    Tijdens je opleiding ga je ook het werkveld in. Zo gaan we al vrij snel verschillende recreatiebedrijven bezoeken, is er hoteldag waarbij we drie verschillende hotels bezoeken en zorgen voor een leuke culinaire afsluiting. Ook kun je mee op een winterrreis en een stedentrip naar het buitenland.

    Toelatingseisen

    Je bent welkom bij de opleiding Travel & hospitality / Frontofficemanager met één van deze bewijzen:

    • Diploma VMBO: kaderberoepsgerichte, Gemengde en Theoretische Leerweg
    • Overgangsbewijs havo of vwo van leerjaar 3 naar 4
    • Diploma mbo niveau 2
    • Diploma mbo-vakopleiding voor eenzelfde beroep of beroepscategorie

    Na je opleiding

    Na je studie Travel & hospitality / Frontofficemanager kun je verder met een HBO-opleiding of eventueel nog de opleiding Steward/stewardess gaan volgen in leerjaar 3. Een baan zoeken in de recreatieve/hotelbranche behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden.

    Wat wordt je werk?

    Je bent bezig met het gastvrij ontvangen en het zorgen voor een onvergetelijk verblijf in een toeristisch-recreatief bedrijf. Dit doe je in de frontoffice door het en in- en uitchecken van bezoekers en gasten, maatwerkadvies te geven over  het bedrijf, de omgeving, excursies en activiteiten.

    In de backoffice maak je reserveringen en boekingen voor de faciliteiten en accommodaties op het park, denkt mee over vergadermogelijkheden en weet ook commercieel te handelen.

    Wat wordt je werkplek?

    Overal waar een frontofficemanager, een reserveringmedewerker of een gastvrouw of gastheer nodig is, dat is jouw mogelijke werkplek. Dat kan zijn bij bedrijven als hotels, bungalowparken, campings, maar ook bij evenementenbureaus, cruiseschepen, boekingsafdelingen  en vele andere bedrijven in binnen- en buitenland.

    Ervaringen

    Wil je meer informatie?

    Bel naar het Service- en Informatiepunt: 0800 - 444 5555
    Of vul het contactformulier in.