Travel & hospitality / Frontoffice manager (BOL)

Sector: 
  • Economie & Handel
Niveau: 
  • Niveau 4
Opleidingsduur: 
  • 3 jaar
Crebonummer: 
  • 25352

Iets voor jou?

Kun jij goed organiseren en leiding geven aan team van medewerkers? Ben jij communicatief en houd jij van afwisseling in je werk?
Kun je bovendien goed samenwerken en heb je een dienstverlenende instelling? En kun je goed tegen drukte en houd je van verschillende culturen?

Dan is het werken en verantwoordelijk zijn op de receptie in een toeristisch bedrijf helemaal iets voor jou!

Jouw vooropleiding

Je bent welkom bij de opleiding Travel & hospitality / Frontoffice manager met één van deze bewijzen:

  • Diploma VMBO: kaderberoepsgerichte, Gemengde en Theoretische Leerweg
  • Overgangsbewijs havo of vwo van leerjaar 3 naar 4
  • Diploma mbo niveau 2
  • Diploma mbo niveau 3
  • Diploma mbo-vakopleiding voor eenzelfde beroep of beroepscategorie
  • Bij doorstroom vanuit VMBO techniek, zorg & welzijn of landbouw is wiskunde of economie of een tweede moderne vreemde taal vereist

Je bent bezig met

Je houdt je bezig met leiddinggeven aan de receptie en haar medewerkers. Je bent de spil waar alles om draait. Je spreekt bovendien meerdere moderne vreemde talen op een goed niveau.

Je kunt aan de slag bij

De receptie in hotels en recreatie bedrijven, zoals campings en bungalowparken.

Hoe ziet je opleiding er uit?

Tijdens je opleiding ben je bezig met 2 zogenaamde 'basiskerntaken' en 2 'profielkerntaken':

Basiskerntaken:

1. Je treedt op als aanspreekpunt voor klanten/gasten:

  • je ontvangt en informeert de klant/gast
  • je verkoopt en verhuurt producten en/of diensten

2. Je voert administratieve en financiële processen uit:

  • je houdt de voorraad bij en verzamelt informatie
  • je houdt de financiële administratie bij en handelt transacties af

Profielkerntaken:

1. Je promoot producten en diensten:

  • je werft klanten/gasten en opdrachten
  • je promoot producten en diensten
  • je stelt een passend aanbod op met bijbehorende prijsberekening

2. Je geeft leiding en voert beheerstaken uit:

  • je plant en verdeelt de werkzaamheden
  • je begeleidt en stuurt medewerkers aan en voert werkoverleg
  • je begroot en bewaakt de financiën

Je volgt verplicht Nederlands, Engels en rekenen. Daarnaast maak je de keuze uit een tweede moderne vreemde taal (Duits, Frans of Spaans).
De eerste 1,5 jaar volg je deze opleiding samen met de studenten van de opleiding Receptionist.

Keuzedelen

Met keuzedelen kun je jouw opleiding verbreden of verdiepen. Binnenkort zijn de keuzedelen bekend voor iedere opleiding. Kijk op de website voor de laatste informatie.

Frontoffice Manager

In de praktijk

Bij deze opleiding staat de beroepspraktijk voorop. Bijna alle lessen zijn daarom gekoppeld aan situaties die je op de werkvloer tegen kan komen.
Je geeft leiding aan de receptie van een hotel of bungalowpark. Je bent niet alleen vakinhoudelijk bezig, maar je zet ook je managementvaardigheden in.

Je plant en verdeelt de werkzaamheden en zorgt voor inkoop van materialen. Je moet communicatief sterk zijn, mensgericht en je hebt organisatietalent nodig.
Ook kun je goed tegen drukte en ben je in staat meerdere dingen tegelijk uit te voeren.

Mocht je in een internationale omgeving willen werken, dan spreek je natuurlijk verschillende talen. Ook ga je tijdens je opleiding op stage. 
Aan het einde van leerjaar 2 voer je de 1e stage (20 weken) uit. Aan het einde van leerjaar 3 volgt de 2e stage (20 weken). Houd er rekening mee dat beide stages
eventueel doorlopen in de zomerperiode tot eind augustus.

Studiebelasting en studiebegeleiding

Er zijn 4800 studiebelastinguren, waarvan ongeveer 1400 in de praktijk. Elke student heeft zijn eigen leertrajectbegeleider (LTB). Deze LTB helpt je bij je persoonlijke ontwikkeling,
volgt je studieresultaten en geeft adviezen. Aan het einde van leerjaar 1 wordt je vervolgtraject besproken en krijg je een (bindend) studieadvies.

Toetsing en diploma's

De toetsing vindt op school en in de praktijk plaats. De kerntaken van het beroep worden tijdens de stage geëxamineerd. Profielkerntaak 2 wordt op school geëxamineerd.
Op basis van de schooltoetsen mag je gaan deelnemen aan de examens. Heb je aan alle voorwaarden voldaan, dan ontvang je het diploma Frontofficemanager.

Wil je meer informatie?

Bel naar het Service- en Informatiepunt: 0800 - 444 5555
Of vul het contactformulier in. 

Mijn opleidingen

favorieten