Mediamanager (BOL)

School & stage
Creatief
Leren organiseren
Toffe stages
Werken aan je communicatieve skills

Mediamanager iets voor jou?

Lijkt het je leuk om mediaprojecten te coördineren? Om alles rondom reclamecampagnes of de ontwikkeling van een nieuwe huisstijl te organiseren? Heb je vaak creatieve ideeën en word je enthousiast van het geven van een goed advies aan klanten? En ben je goed in communiceren met klanten en collega's? De opleiding Mediamanager stoomt je klaar voor een carrière in de snelle wereld van de media!

De opleiding Mediamanager

Dit leer je

Tijdens je opleiding Mediamanager leer je onder meer:

  • presentaties verzorgen
  • alles over de verschillende mediaproducten
  • hoe je klantadvies geeft
  • hoe je een communicatieplan schrijft
  • hoe je met ontwerpprogramma's en -systemen kunt werken
  • hoe je je organisatorische 'skills' verder ontwikkelt
Toelatingseisen

Je bent welkom op de opleiding Mediamanager met één van deze bewijzen: 

  • Diploma vmbo: kaderberoepsgerichte, gemengde en theoretische leerweg
  • Overgangsbewijs havo of vwo van leerjaar 3 naar 4
  • Diploma mbo niveau 2
  • Mavo diploma

Voldoe je niet aan de toelatingseisen? Dan kan het zijn dat je voor bijzondere instroom in aanmerking komt.

Studie-inhoud

Hoe ziet de opleiding eruit?

Jouw opleiding bestaat uit een basisdeel, een profieldeel en één of meerdere keuzedelen. Elke opleiding kent naast beroepsspecifieke onderdelen ook generieke onderdelen. Generiek betekent dat deze vakken door alle studenten van het mbo gevolgd moeten worden. De generieke vakken zijn: 

  • Nederlands 
  • Rekenen 
  • Engels (alleen voor niveau 4) 
  • Loopbaan en Burgerschap 

Kerntaken en werkprocessen

Je wordt opgeleid voor een beroep. Bij elk beroep horen werkzaamheden die door veel mensen met dit beroep worden uitgevoerd en steeds weer terugkomen. Deze veel voorkomende werkzaamheden worden kerntaken genoemd. Een kerntaak bestaat uit verschillende onderdelen, dit zijn werkprocessen. Hieronder staan de kerntaken en werkprocessen van jouw opleiding:

Basisdeel 

Levert een bijdrage aan de verkoop van mediaproducten: 

  • Representeert het bedrijf 
  • Achterhaalt wensen en behoeften van (potentiële) klanten 
  • Formuleert een passend advies en/of passende offerte ten aanzien van mediaproducten 

Bereidt mediaproductie voor:

  • Maakt een plan van aanpak (projectplan) 
  • Plant de mediaproductie 
  • Regelt de benodigde diensten en materialen 
  • Regelt de verwerking van materialen 

Coördineert de mediaproductie: 

  • Managet beschikbare tijd, middelen en informatiestromen 
  • Managet oplevering mediaproducten

Profieldeel

Geen extra kerntaken of werkprocessen

Keuzedelen

Via keuzedelen kun je je kennis in het beroep verder verdiepen of juist verbreden. Je kunt je opleiding dus deels zelf vormgeven en zo je kansen op de arbeidsmarkt vergroten. Je kiest uit 3 van onderstaande keuzedelen:

  • Virtual en augmented reality
  • Duurzaamheid in het beroep
  • Inleiding fotografieproductie
  • Event design
  • Infographics en uitleganimaties
  • Verdieping mediaproductie
  • Verdieping marketingcommunicatie
  • Ondernemend vakmanschap
  • Voorbereiding HBO

Na je opleiding

Na je studie Mediamanager kun je twee kanten op: je kunt een baan gaan zoeken óf doorgroeien in het HBO, bijvoorbeeld Media en Entertainment Management.

Wat wordt je werk?

Als mediamanager coördineer je de mediaproductie en help je bij het verkopen van mediaproducten. Je bent verantwoordelijk voor de planning, onderhoudt het contact met mediabedrijven en andere partijen, organiseert evenementen en helpt bij de lancering van merken. Ook bezoek je potentiële klanten. Je bent het visitekaartje van het bedrijf en weet als geen ander hoe je je bedrijf moet presenteren. Bij kleinere bedrijven ben je vaak zelf verantwoordelijk voor de klantrelaties. Bij grotere bedrijven en organisaties wordt je hierin vaak ondersteund door accountmanagers. In de meeste gevallen ben je (deels) zelf verantwoordelijk voor het beheren en bewaken van het budget.
Je luistert goed naar de wensen van je klant en komt zelf met goede ideeën en adviezen. Jouw advies weet je vervolgens te vertalen naar een voorstel voor je klant. Denk bijvoorbeeld aan een reclamecampagne waarmee je een nieuw product lanceert. Of de gehele communicatie en organisatie rondom een campagne. En bijvoorbeeld een idee voor het vernieuwen van een oude huisstijl of website.

Wat wordt je werkplek?

Als Mediamanager kun je heel veel kanten uit. Zo kun je aan de slag bij reclame-, communicatie-, grafische ontwerp- of webdesignbureaus en theater-, multimedia- of audiovisuele bedrijven.

Nieuwe opleiding

Mediamanager is een nieuwe opleiding binnen ons aanbod. Deze opleiding is gestart in september 2019. Houd de website in de gaten voor de laatste ontwikkelingen.

Check de livestream

Wil je meer informatie?

Bel naar het Service- en Informatiepunt: 0800 - 444 5555
Of vul het contactformulier in.