(Junior) accountmanager (BOL)

School & stage

Deze opleiding heeft een flexibele startdatum. Samen met jou kijken we of, en zo ja wanneer je met je studie kunt starten.

(Junior) accountmanager iets voor jou?

Overtuig je graag mensen? Maak je makkelijk contact? Luister je naar wat mensen nodig hebben en raad jij dan graag iets aan wat bij ze past? Yés, stap in de wereld van verkoop aan bedrijven. Vind je bovendien werken met klanten leuk en sta je graag voor ze klaar? Meld je dan nu aan voor de opleiding Junior accountmanager van Aventus. 

De opleiding (Junior) accountmanager

Dit leer je

Tijdens je opleiding Junior accountmanager leer je onder meer dit:

  • verkopen/sales​
  • verkoopkansen onderzoeken (marktonderzoek)
  • contacten houden met klanten 
  • manieren van contact hebben (communicatie)
  • reclame maken en producten aan de man brengen (marketing)
  • werken met computers

Daarnaast krijg je Nederlands, Engels, Duits, rekenen en burgerschap

Brede basisperiode

Deze opleiding kent een brede basisperiode van een half jaar met daarbinnen dezelfde modules voor de opleidingen Commercieel, Retail en Zakelijke Dienstverlening. Daarnaast heb je in deze periode, als je dat wil, nog de mogelijkheid om te oriënteren op een andere opleiding binnen deze richtingen.  Je kan dan eventueel na deze basisperiode goed overstappen naar een andere opleiding binnen Commercieel, Retail en Zakelijke Dienstverlening.

Jouw opleiding versnellen?

Heb jij al een niveau 3 of havo diploma? Dan kun jij de opleiding misschien versneld afronden!

Toelatingseisen

Je bent welkom op de opleiding Junior accountmanager met één van deze bewijzen: 

  • Diploma vmbo: kaderberoepsgerichte, gemengde en theoretische leerweg
  • Overgangsbewijs havo of vwo van leerjaar 3 naar 4
  • Diploma mbo niveau 2
  • Mavo-diploma

Voldoe je niet aan de toelatingseisen? Dan kan het zijn dat je voor bijzondere instroom in aanmerking komt.

Studie-inhoud

Hoe ziet jouw opleiding eruit?

Jouw opleiding bestaat uit een basisdeel, een profieldeel en één of meerdere keuzedelen en wordt in modules aangeboden. In de loop van je studiejaren krijg je steeds meer de mogelijkheid om keuzes te maken die passen bij jouw ontwikkeling. Hierin word je intensief begeleid door een studieloopbaanbegeleider (slb'er). Elke opleiding kent naast beroepsspecifieke onderdelen ook generieke onderdelen. Generiek betekent dat deze vakken door alle studenten van het mbo gevolgd moeten worden. De generieke vakken zijn: 

  • Nederlands 
  • Rekenen 
  • Engels (alleen voor niveau 4) 
  • Loopbaan en Burgerschap 

Kerntaken en werkprocessen

Je wordt opgeleid voor een beroep. Bij elk beroep horen werkzaamheden die door veel mensen met dit beroep worden uitgevoerd en steeds weer terugkomen. Deze veel voorkomende werkzaamheden worden kerntaken genoemd. Een kerntaak bestaat uit verschillende onderdelen, dit zijn werkprocessen. Hieronder staan de kerntaken en werkprocessen van jouw opleiding: 

Basisdeel 

Kerntaak Onderzoekt de markt en doet voorstellen voor commercieel beleid  
Werkprocessen 

  • Verzamelt klant-, product- en marktinformatie 
  • Doet voorstellen voor verkoopbeleid, marketingbeleid en/of marktbewerking 

Kerntaak Voert het verkooptraject uit  
Werkprocessen 

  • Bereidt het verkooptraject voor 
  • Acquireert klanten en/of opdrachten 
  • Voert verkoopgesprekken 
  • Doet een aanbod met prijsberekening 
  • Verzorgt het (interne) ordertraject 

Kerntaak Zorgt voor relatiebeheer en klantenservice  
Werkprocessen 

  • Onderhoudt klantcontact en voert aftersales uit 
  • Behandelt klachten 
  • Voert promotieactiviteiten uit 
  • Voert webcare werkzaamheden uit 

Profieldeel 

Kerntaak Voert het accountmanagement uit  
Werkprocessen 

  • Voert accountanalyses uit 
  • Stelt accountplannen op 
  • Coördineert de uitvoering van accountplannen en stelt deze bij 
  • Evalueert de accountplannen en stelt verbeteringen voor 
  • Bouwt een netwerk op en onderhoudt dit

Leerjaren

  • Leerjaar 1: Dit is het breed basisjaar waarbij je samen met studenten van andere opleidingen lessen volgt.
  • Leerjaar 2: In dit jaar volg je specifieke lessen die voor de opleiding (Junior accountmanager) van toepassing zijn.
  • Leerjaar 3: In dit jaar ga je op stage en doe je je eindexamens. En als het goed is vier je je eindexamenfeest!
Keuzedelen

Wat zijn keuzedelen? 

Je volgt in je opleiding een groot aantal beroepsspecifieke vakken die je voorbereiden op een baan en algemene vakken zoals Nederlands en rekenen. Deze vakken horen standaard bij je opleiding. Naast de standaardvakken, heb je in je opleiding ook de ruimte om te kiezen voor keuzedelen. Zo kun je een deel van je opleiding zelf in vullen. En dat is leuk! Je kunt keuzedelen kiezen die aansluiten bij jouw vakspecialisme, interesses en toekomstdromen. Keuzedelen helpen je om je te specialiseren in een beroep of om je voor te bereiden op een volgende opleiding. Keuzedelen die je met een voldoende afgerond hebt, komen op je diploma te staan.  

Welke keuzedelen biedt mijn opleiding aan? 

In het gemeenschappelijke, eerste leerjaar heb je na het verplichte keuzedeel digitale vaardigheden de keuze uit verschillende keuzedelen. Voorbeelden van aangeboden keuzedelen zijn: Inspelen op innovatie, Intenationaal 1, Blijvend fit, Veilig en gezond werken, Werken in het buitenland en Duurzaamheid in bedrijf.

Keuzedeel: Voorbereiding HBO

Hier word je voorbereid op een goede doorstroming naar het HBO. In het examenjaar krijg je de kans om een first year experience op het HBO te beleven. Daarbij krijg je les van HBO docenten en kom je in contact met HBO studenten. Zo werk je aan een succesvolle overstap naar het HBO onderwijs.

Keuzedeel: Online Marketing

Altijd al eens willen weten hoe je een social media campagne op instragram moet opzetten? Of hoe je met je bedrijf goed scoort binnen de zoekresultaten van Google? Wil jij alles te weten te komen over begrippen als SEO, SEA en Big Data? Het keuzedeel Online Marketing leert je tips en trucs.

Actueel en toekomstproof onderwijs

De wereld verandert razendsnel. Daarom verandert ons onderwijs mee. Bij ons leer je hoe je straks zelfstandig kunt functioneren op een arbeidsmarkt die steeds verandert. Klaar voor de toekomst, noemen we dat. Wij zorgen voor flexibel onderwijs, passende begeleiding en optimale afstemming met het werkveld. Jij bent eigenaar van je (leer)loopbaan: jouw ontwikkeling staat centraal. Je leert keuzes maken en de docent is jouw coach: hij of zij stelt goede vragen, geeft feedback en biedt ondersteuning of bouwt door op wat je al kunt. Samen met hem bepaal je welke ondersteuning je nodig hebt om succesvol te zijn. 

Je werkt vanaf het begin van je studie aan opdrachten uit de beroepspraktijk. Hiermee mag je oefenen en fouten maken. De vaste onderdelen van je opleiding zijn zowel gericht op je toekomstige beroep, als op generieke onderdelen zoals Nederlands en Rekenen en Loopbaan en Burgerschap. Wat je leert, ligt vast, zodat je diploma waardevol is voor de arbeidsmarkt.

Je krijgt bij ons afwisselend onderwijs. Denk aan instructielessen, kennisclips, werken aan projecten en samenwerken in een groep. Je leert zelfstandig – uiteraard wel onder begeleiding - en stemt af welke hulp je nodig hebt.  Sommige opdrachten bundel je in jouw portfolio, waarin je ook je eigen keuzes en resultaten vastlegt. Klinkt goed, toch?

Na je opleiding

Na je studie Junior accountmanager heb je keus: een job zoeken óf doorgroeien in het hbo. Bijvoorbeeld in de wereld van voorraad (logistiek), commerciële economie of eigen bedrijf (Small Business).

Wat wordt je werk?

Na je opleiding Junior accountmanager heb je veel contact met klanten. Je bezoekt ze, bent dus veel onderweg en houdt verkoopgesprekken met ze. Je luistert daarbij naar wat de klanten precies willen en leeft je in hun wensen in. Ook los je hun problemen op en onderhandel je over de verkoopprijs. Verder zoek je nieuwe klanten en maak je die warm voor je producten of diensten. Voor de verkoop gebruik je verschillende manieren van contact maken. 

Wat wordt je werkplek?

Je bent met je diploma Junior accountmanager welkom bij grote, middelgrote en kleine bedrijven die verkopen aan andere bedrijven. 

Check de filmpjes

Ask us anything //

Heb je nog vragen? Onze klantenservice zit voor je klaar! Stel je vraag via dm op Instagram of Facebook of stuur een whatsapp-berichtje naar 06 11 95 54 63.

Check onze contactpagina voor openingstijden en meer info.