Mheenpark-leerlingen verkennen het mbo op Aventus

Deze week gingen 6 leerlingen van het Veluws College Mheenpark naar school op Aventus. Het zijn leerlingen in het 4e jaar van hun mavo-opleiding. Ze hebben een keuze gemaakt voor een vervolgopleiding in het sociale domein (pedagogisch werk of sociaal werk). Maar is het de goede keuze? Past deze vervolgopleiding echt bij hen? En hoe gaat dat? Studeren op het mbo… Het is voor het eerst dat de leerlingen daadwerkelijk de drempel overgaan naar de mbo-instelling voor een weekje school. Ze zijn gekoppeld aan een mbo-student, hun buddy voor de week. Ze volgen de lessen van hun buddy, gaan 1 dag mee op stage en maken kennis met de manier van studeren op het mbo.

Henk Buikema, docent Burgerschap van Aventus ‘De leerlingen ervaren deze week hoe het is om op het mbo te zijn. Het is een nieuwe en unieke loopbaanervaring die hun keuze voor een vervolgopleiding kan versterken. Een nieuwe omgeving is altijd spannend en haalt de leerlingen uit hun comfortzone. Daarnaast beleven zij de sfeer op het mbo en krijgen ze, bijna vanzelf, een goed beeld van de opleiding en het beroep.’

Marleen (l) en Siyanda (r) op het stageadres bij de woongroep Orden van De Passerel te Apeldoorn

Profielwerkstuk op mbo-niveau
De docenten van het Mheenpark merkten dat hun leerlingen bij het maken van het profielwerkstuk te theoretisch aan de slag gingen en wilden hen graag een realistischer leerervaring van het mbo geven. Door mee te lopen met hun buddy, ervaren de leerlingen deze week zelf wat studeren op het mbo van hen vraagt.

Marleen en Siyanda zijn deze week een koppel. Marleen in de rol van mbo-buddy voor Siyanda. Ze vinden het gezellig en leerzaam om een paar dagen zo samen op te trekken. Het klikt. Ze hebben op dezelfde school gezeten en komen beide uit Vaassen. ‘Het was deze week niet zo interessant op school voor Siyanda. We hebben namelijk een bufferweek met veel presentaties, een studiedag en ik ben veel bezig met het maken van individuele opdrachten. Maar het was wel goed voor haar om te zien hoe dat nu gaat op het mbo. Ik leer zelf het meeste op mijn stages. In de praktijk. Daarom is het ook leuk dat ze een dagje meeloopt op de woongroep van licht verstandelijk beperkten waar ik nu stage loop. Ze kan meekijken met de gesprekjes die ik voer met de cliënten en meedoen met de activiteiten.’

Kennismaking met het toekomstige beroep
Studenten en leerlingen leren het meeste door het zelf te ervaren. Is mijn beroepskeuze echt de juiste keuze voor mij? Er zijn deze week een aantal reflectiemomenten over het eigen leerproces om hier bij stil te staan. ‘We willen dat ze bewuster hun mbo-studie uitkiezen, dat ze een verantwoorde studiekeuze maken die aansluit bij de passie en talenten van henzelf en dat als ze eenmaal op het mbo zitten, meer kans hebben op een succesvol vervolg,’ aldus Buikema.

Siyanda wil graag psychologie studeren en haar plan was om dit via de opleiding Maatschappelijke zorg te doen. Marleen kon haar veel vertellen over de verschillende opleidingen in de zorg/welzijn sector. ‘Ik weet dat in die opleiding veel echte zorg zit (je moet bijvoorbeeld ook mensen wassen) en dat een route via mijn opleiding misschien wel een betere opstap is naar psychologie.’ Marleen doet de opleiding Sociaal maatschappelijke dienstverlening en zit in haar laatste jaar. Siyanda gaat naar aanleiding van deze week zeker haar plannen voor een vervolgopleiding aanpassen.