Mbo’ers ervaren dat lezen ‘leuker is dan je denkt’

Afgelopen week zijn docenten Nederlands en Engels samen met de regionale bibliotheken in Zutphen, Deventer en Apeldoorn een nieuw project gestart om het lezen onder de studenten te bevorderen. Er komen wisselende collecties voor jongvolwassenen in het Nederlands en Engels op school. Studenten gaan vrij lezen tijdens de les. Lezen verbetert namelijk de taalvaardigheid en het begrijpend lezen. Hierdoor vergroten de studenten hun studievaardigheid voor alle vakken. Docent Nederlands, Ruud Gelaudie legt uit ‘Het is belangrijk dat jongeren een goede taalbagage ontwikkelen. En lezen is hiervoor nog altijd de beste aanpak. Want dit verbetert hun tekstbegrip, woordenschat, hun kennis van de wereld en hun resultaten bij andere vakken. Bovendien is het ook gewoon leuk om helemaal te verdwijnen in een verhaal!’

De eerstejaars studenten Mediavormgeving, Lisa en Marije, met hun boekenlegger voor de rijdende boekenkast van Aventus.

Een zen-momentje in de klas

Vorig jaar is Gelaudie als proef gaan lezen met zijn studenten. Het maakte niet uit welk boek het was. Het kon gaan over voetbal, Anne Frank, een roman of een spannende thriller, wat de studenten maar wilden. In het begin vonden ze het maar onwennig om een boek te pakken en te gaan lezen in de klas, maar gaandeweg ervaarden de meesten dat het superleuk was. Een studente gaf aan dat haar kennis van de wereld werd vergroot ‘Ik word meegenomen door de emoties en ervaringen van anderen en daar leer ik heel veel van.’ Studenten maanden elkaar aan tot stilte …Ssssst! ‘Ze worden rustiger en ervaren een zen-momentje in de klas. Dat is goed voor de concentratie en focus,’ aldus Gelaudie.
 

Iedereen een eigen boekenlegger

Studenten Mediavormgeving hebben boekenleggers ontworpen voor alle deelnemende studenten. Hiermee kunnen ze bijhouden welk boek ze lezen en waar ze zijn gebleven. Want de boeken blijven op school en kunnen zo tegelijkertijd door meerdere studenten gelezen worden. Elske de Jong van CODA Apeldoorn vindt het belangrijk om de boeken binnen de school te brengen. ‘De jongeren komen steeds minder naar de bieb om een boek te lenen. Daarom is het goed dat de school het lezen op een laagdrempelige manier stimuleert. Daar werken we graag aan mee.’